Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Topnieuws
meer stories
Laatste uitzending
Video's
meer stories
18 juli 2018

Ik eet liever een plofkip dan een dure kip die een beter leven heeft gehad.

09 augustus 2018

VIP-tickets rukken op bij festivals: glamping en een eigen wc

Bij 70 procent van de meest populaire festivals in Nederland is het mogelijk om een VIP-pakket te boeken, blijkt uit een rondgang van ticketbedrijf Eventbrite. Denk aan luxere kampeermogelijkheden, een eigen ingang of toegang tot een VIP-gebied. Maar willen Nederlanders wel betalen voor deze extraatjes?

Eventbrite onderzocht onder meer Lowlands, Zwarte Cross, Down the Rabbit Hole en Amsterdam Open Air. Bij vrijwel alle festivals in Nederland die een VIP-arrangement aanbieden gaat het om exclusieve overnachtingen. Denk aan het zogenoemde glamping: kamperen in luxe. 

Belgen lopen voorop

VIP-ingangen zijn hier minder populair, maar vier festivals bieden dit aan. De ware VIP moet dus gewoon tussen het gewone volk in de rij staan.

De Belgische festivals lopen Europees gezien voorop wat betreft luxe met een prijskaartje. Bij negen van de elf festivals zijn er VIP-tickets. Bij één festival krijg je daar zelfs beter sanitair voor.

'Het is een succes, maar het moet wel toegankelijk blijven'

Festival Strand bij Utrecht verkoopt dit jaar voor het eerst VIP-tickets. Het festival, dat over twee weken gehouden wordt, kreeg de afgelopen jaren geregeld het verzoek voor wat extra luxe. Voor ongeveer 40 euro extra sta je gegarandeerd droog op het VIP-deck, heb je een beter zicht op het podium, zijn er hapjes en heb je eigen wc's.

"Die luxe is heel fijn voor bezoekers. En het is een succes. We verwachten de tickets vandaag uit te verkopen", vertelt Manon van der Garde van het festival. Wel vindt ze het belangrijk dat zo'n VIP-deck voor iedereen toegankelijk moet blijven. Geen absurde prijzen dus. Wel exclusiviteit, want er zijn in totaal maar honderd VIP-tickets.

Lees ook: Geen wachtrij meer: cryptomunt als nieuwe festivalmunt

33-jarige millennial

Maar hebben we wel zin om extra te betalen voor een goudomrande wc-bril? Volgens Jasper Dijkstra, directeur van Evenbrite Nederland, ligt dat aan de doelgroep. Millennials hebben er minder moeite mee om te betalen voor unieke ervaringen. Daar hoort een vleugje luxe ook bij. De vraag naar VIP-tickets is dan ook hoog.

Dat komt in Nederland dus vooral door de comfortabelere kampeerarrangementen, legt Dijkstra uit. De zomers zijn hier nou eenmaal minder stabiel. "Consumenten zijn zeker geïnteresseerd in dit soort upgrades. Niet iedereen heeft zin om met zijn poten in de modder te staan. We zien dat een millennial van 33 jaar gemiddeld genomen de persoon is die kiest voor een VIP-experience."

Extra inkomstenbron

Het is volgens hem ook voor organisatoren een extra bron van inkomsten, maar hij waarschuwt dat het ook gemakkelijk fout kan gaan. Een VIP-bezoeker mag namelijk geen afbreuk doen aan de normale bezoekers. Dijkstra waarschuwt vooral voor gereserveerde plekken vooraan bij een podium, de zogenoemde golden circles. Je wil niet dat zo'n gebied leeg blijft of dat het gewone publiek niets kan zien.

Het fenomeen is overgewaaid uit de Verenigde Staten. Uit een onderzoek van Eventbrite in de VS blijkt dat het merendeel van de Amerikanen liever geld uitgeeft aan een luxe ervaring dan aan een luxe artikel.

VIP-ticket van één miljoen

Wie echt gek wil doen moest dit jaar trouwens op IJsland zijn voor het Secret Solstice Festival. Voor één miljoen dollar werd je opgehaald met een privéjet en had je toegang tot een exclusief optreden in een slapende vulkaan. Slapen deed je niet in een tentje, maar in een luxe villa. En je biertje dronk je aan de artiestenbar.

Lees ook: Vergeet Pinkpop: dit is het duurste festival ter wereld

Topnieuws