Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Topnieuws
meer stories
Laatste uitzending
Video's
meer stories
18 juli 2018

Ik eet liever een plofkip dan een dure kip die een beter leven heeft gehad.

05 maart 2018

Tekort aan vrouwelijke autoverkopers: 'Vrouwen zijn daar veel te eerlijk voor'

Autofabrikant Opel gaat op zoek naar vrouwelijke autoverkopers. Daar zijn er namelijk veel te weinig van. Slechts vier procent van hun verkopers is vrouw, dus is het tijd voor verandering in deze mannenwereld

Wie het over autoverkopers heeft denkt waarschijnlijk snel aan een man in een strak pak. En dat is ook niet gek, autofabrikant Opel deed onderzoek naar het beroep autoverkoper en wat bleek: 60 procent van de mensen vindt het echt een mannenberoep. Het bedrijf wil daar wat aan doen en start een actieve zoektocht naar vrouwelijke autoverkopers. 

Volgens Carlos Brantsen van Carros magazine is het inderdaad een echt beroep voor mannen. "Veel autoverkopers zijn toch wel gladjakkers, die proberen je van alles aan te smeren. Vrouwen zijn daar veel te eerlijk voor." Bovendien is het volgens hem echt een mannenwereld waar je als vrouw ook wel goed tegen moet kunnen.

Toch denkt Brantsen dat een vrouwelijke autoverkoper wel toekomst heeft. "Ik denk dat het niet meer zo is dat een mannelijke autokoper niks van een vrouw aanneemt, dat is echt niet meer van deze tijd. Vrouwen weten ook super veel van auto's. Je ziet ook vrouwelijke automonteurs."

Beter luisteren

Janita van Hurkmans kan daar over meepraten, zij runt het autobedrijf 'De dames van Hurkmans'. "Wij hebben zeven vrouwen in dienst en één man. Ook onze monteurs zijn vrouw." De verkoop van de auto's wordt ook door de vrouwen gedaan. "Vrouwen hebben toch een andere aanpak, wij luisteren veel beter naar de klant. Als iemand binnenkomt en gewoon een veilige auto wil, dan bestookt de gemiddelde mannelijke verkoper de klant met technische details. Terwijl de klant alleen maar wil weten of-ie veilig is of niet."

Daarnaast ziet Janita dat er ook steeds meer vrouwen een auto kopen, en dat is gunstig voor de vrouwelijke verkopers. "Wij vrouwen zijn zelfstandiger geworden, we geven ons eigen geld uit. En als we dan een auto kopen dan hoeft papa echt niet meer mee."

Allemaal vrouwen

Opel is inmiddels volop bezig met de campagne om vrouwen te werven. Ze hebben momenteel zeven geschikte kandidaten waar ze verder mee gaan.  

Janita is blij met het initiatief van Opel om meer vrouwelijke autoverkopers te werven. Al snapt ze niet waarom er maar zo weinig aanmeldingen bij de autofabrikant binnen komen. "Wij kregen meer dan 40 reacties op een advertentie voor verkoper en dat waren allemaal vrouwen."

Bekijk hier het item:

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws