Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Editie NL
meer stories
Laatste uitzending
Video's
meer stories
03 juli 2018

Mogen alle kinderen energiedrankjes kopen?

12 december 2017

Netflix tweet over 53 abonnees die kerstfilm elke dag kijken: 'Gaat het goed?'

Nog niet zo lang geleden bracht Netflix de romantische kerstkomedie A Christmas Prince uit. Die film blijkt populair, onder sommige kijkers misschien iets té. Over 53 van hen maakt Netflix zich zorgen.

Dat Netflix, net als andere bedrijven trouwens, data verzamelt, wisten we al. Nu blijkt maar weer eens hoe specifiek. Gisteren tweette de streamingdienst op het Amerikaanse account: 'Aan de 53 mensen die 'A Christmas Prince' de afgelopen 18 dagen elke dag hebben gekeken: wie heeft jullie gekwetst?'

Slechte kritieken

De tweet scoorde meteen goed en inmiddels is-ie ruim 100.000 keer geretweet en ruim 400.000 keer geliked.

Wie de mensen precies zijn en waarom ze de film al 18 dagen achter elkaar kijken, is onduidelijk. Volgens Netflix zelf heeft de film ‘alles’, al denken filmcritici daar anders over. De film krijgt slechte kritieken, van onder meer Buzzfeed ('het is zo slecht dat het goed is') en Entertainment Weekly ('een kerstfilm hoeft niet goed te zijn') en wordt op social media en in de reacties onder de trailer op YouTube vooral belachelijk gemaakt. Op IMDb krijgt ‘A Christmas Prince’ een 5,7.

Schandpaal

Niet iedereen kon de tweet van Netflix US waarderen trouwens. Een aantal Twitteraars beschuldigde de streamingdienst dat ze hun kijkers publiekelijk aan de schandpaal nagelen door de verkregen data. Ook vroegen ze zich af welke data allemaal precies wordt verzameld en wie het allemaal kan inzien.

Ook in Nederland

Heb je de kerstfilm nog niet gezien en wil je dat wel? Geen nood: ook op de Nederlandse Netflix kun je ‘m kijken.

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op editienl.nl:

Topnieuws