Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Topnieuws
meer stories
Laatste uitzending
Video's
meer stories
08 november 2017

Kinderen moeten bij het ontbijt gewoon brood eten.

25 oktober 2017

Minke is extreme koopjesjager, en zo word jij dat ook

'Niet dat ik wasmiddel nodig heb, maar zo'n aanbieding kon ik niet laten schieten...' Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat we honderden euro's kunnen besparen als we alleen maar dingen met korting zouden kopen. 'Gierige Gerda' kan dat als de beste en laat op Instagram zien hoe ze dat doet.

Minke 'Gierige Gerda' van Kuijen geeft toe dat het extreem is. Ze is eigenlijk de hele dag bezig de beste kortingen, aanbiedingen en gratis producten te scoren. Zelfs als ze op de wc zit. "En waar iemand anders 's avonds gamet of naar series kijk, maak ik alvast een boodschappenlijstje."

Schuur vol aanbiedingen

Het begon als noodzaak. "Ik zat op een gegeven moment zonder relatie, had alleen maar een parttime baantje. Ik had geen zin om mijn luxe leven op te geven, wilde wel lekker blijven eten en wasmiddel gebruiken." Inmiddels is het een (extreme) hobby die ze combineert met haar fulltime baan. 

Dat zouden meer mensen kunnen doen, zegt de Consumentenbond. Nederlanders besteden een kwart van wat ze uitgeven aan aanbiedingen, rekende de bond uit. We zouden gemiddeld 31 procent kunnen besparen als we alleen maar aanbiedingen zouden kopen. Dat betekent dat een gemiddeld gezin 1400 per jaar kan besparen.

Gierige Gerda denkt dat die 1400 euro wel klopt, maar dat betekent dan wel dat je hele schuur net als die van haar vol staat met ingeslagen flessen shampoo, douchegel en wasmiddel, potten tomatensaus en blikjes groente.

60 euro per maand aan boodschappen

De aanbiedingen en kortingen vindt Gierige Gerda online. Daar spit ze alle folders door. Soms blijft ze op donderdag wakker tot middernacht, het moment dat de nieuwe Bonusaanbiedingen van Albert Heijn bekend worden.

"Ik durf niet te zeggen wat ik bespaar, maar vorige maand heb ik maar 60 euro uitgegeven aan boodschappen. Dat is met voorraad en voor twee mensen. Deze maand ben ik wat meer kwijt want ik heb bier, wijn en wasmiddel aangeschaft." 

Alleen laagste prijs goed genoeg

Ze koopt pas in als een product de bodemprijs heeft bereikt die ze in haar hoofd heeft. Eerder niet. "Voor wc-papier betaal ik niet meer dan 20 cent per rol. Voor tandpasta, niet een luxe variant, betaal ik niet meer dan 50 cent per tube."

De inkopen doet ze met de auto. "Maar ik ga niet heel ver rijden, dan ben je je winst weer kwijt aan benzine. In de supermarkt met de hoogste kortingen doe ik de weekboodschappen, door de week ga ik nog eens langs een andere voor de kleinere aanbiedingen en eventueel haal ik de laatste dingetjes bij weer een andere winkel als die een speciale aanbieding heeft."

Haar beste koop? "De kleine blikjes groenten van Bonduelle, drie voor 1 euro. En de gratis acties via Scoupy, de geld-terug-acties van nieuwe producten. Dan moet je die kopen en krijg je via een app het geld terug." 

'Juist heel gevarieerd eten'

Wie denkt dat Minke leeft op rijst met bonen, heeft het mis. "Ik eet juist heel gevarieerd. Witlof is echt niet drie weken achter elkaar in de aanbieding. Omdat het goedkoper is, ben ik ook vaker vegetarisch gaan eten. Daarmee heb ik ook veel variatie in het eten gekregen."

Net zo gierig doen als Gerda

  • Wie zo gierig wil doen als Gerda, moet daar wel wat tijd voor uittrekken. "Je hoeft niet zo extreem te doen als ik. Een uur per dag moet genoeg zijn voor het zoeken naar aanbiedingen en het doen van de boodschappen." 
  • "Het is echt voorbereiden. Koop nu die goede aanbieding. Wacht niet tot het op is. Of wacht juist met kopen tot wat je nodig hebt in de aanbieding is."
  • "Koop seizoensgroenten en -fruit. Dat kan je zoveel geld schelen."
  • "Wees niet merkvast: van wasmiddel kun je best wel de goedkoopste nemen."
  • "Kijk ook eens buiten je comfort zone. Ik heb de laatste maanden geld bespaard door bijvoorbeeld ook quinoa en couscous te eten. Dat kun je heel goed in de aanbieding kopen."
  • "Zoek naar geld-terugacties, bijvoorbeeld via Scoupy. Dat is gewoon leuk." 

'Laat de supermarkt niet bepalen wat je eet'

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven je korting geven, legt consumentenpsycholoog Patrick Wessels uit. "Albert Heijn heeft de hoogste kortingen, Jumbo de meeste. Elektronicawinkel BCC roept 'every day low pricing'. Daar weet je altijd zeker dat je de laagste prijs hebt. Albert Heijn heeft wel goeie kortingen, maar alleen als je op het juiste moment komt. Het zorgt ervoor dat je soms aanbiedingen mist en dat geeft onzekerheid."

Wessels merkt dat korting scoren voor sommige Nederlanders een wedstrijd is geworden. Ze zijn trots dat ze kunnen vertellen dat ze er heel goed in zijn. De consumentenpsycholoog waarschuwt dat je je niet te veel moet laten leiden: "Als je alleen maar de kortingen achterna gaat, laat je bepalen wat je eet. Dan raak je je autonomie deels kwijt." Wessels adviseert daarom altijd een lijstje te maken van wat je nodig hebt en pas dan te kijken waar de kortingen zitten en te bepalen of je voor merk a of merk b gaat.

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Bekijk hier het item:

 

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws