Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Topnieuws
meer stories
Laatste uitzending
Video's
meer stories
24 april 2018

Is het erg als het koningshuis echt 8 keer meer kost dan we dachten?

13 april 2018

Miljarden voor make-upindustrie met dank aan vloggers en Kardashians

De wereldwijde beautyindustrie groeit als nooit tevoren, met dank aan Instagram, influencers en vloggers. Geld verdienen met lipgloss en poedertjes is allang niet meer voorbehouden aan traditionele merken. Kardashian-telg Kylie Jenner en Rihanna verdienen er miljoenen mee.

Het make-up imperium van Kylie Jenner, één van de vijf Kardashian-zussen, begon met de verkoop van de Kylie Lip Kit in 2015, bestaande uit een lipliner en een lipgloss voor 29 dollar. Het product was al snel uitverkocht. Reden voor de twintiger om haar cosmeticabedrijf Kylie Cosmetics op te richten.

Anderhalf jaar na de oprichting heeft haar make-upimperium voor 420 miljoen dollar aan producten verkocht. Met een leeftijd van twintig jaar is Jenner nu de jongste op de Forbes-lijst van best verdienende beroemdheden.

Wimperconditioner

Make-up is wereldwijd dan ook big business. In 2016 gingen er wereldwijd voor 141 miljard dollar (114 miljard euro) aan make-up, gezichtscrèmes en bodylotions over de toonbank, blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau Euromonitor op verzoek heeft gestuurd. In Nederland werd er in 2016 alleen al aan make-up 388,7 miljoen euro uitgegeven.

 

Zowel in Nederland als wereldwijd neemt het bedrag dat aan poeders, lipgloss en wimperconditioner wordt uitgegeven alleen maar toe. Ook bij de Bijenkorf zien ze die belangstelling. De beautyafdelingen van de vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn de afgelopen jaren grondig verbouwd en hebben meer oppervlakte gekregen. Zo telt die in Rotterdam 1300 vierkante meter.

Invloed

Bij elkaar worden hier duizenden producten verkocht afkomstig van zestien merken, vertelt Noortje Siecker, verantwoordelijk voor de inkoop van beautyproducten. Volgens haar hebben social media, waaronder vloggers en influencers, een grote invloed op de populariteit van make-up.

"Hierdoor zijn klanten beter geïnformeerd en weten ze steeds beter wat ze willen. Voor bepaalde producten van komen ze specifiek naar ons." Merken als Charlotte Tilbury en Nars zijn in Nederland alleen maar bij de Bijenkorf verkrijgbaar. 


De beauty-afdeling in Rotterdam van 1300 m2. (Foto: Bije​nkorf) 

Vloggers en influencers

Ook Marjolein van Oostrum van de Nederlandse Cosmetica Vereniging noemt de invloed van bloggers 'aanzienlijk'. "Die inspireren jonge mensen die graag veel nieuwe producten uitproberen."

In het jaarverslag van het NCV wordt als voorbeeld teintproducten gegeven. Hieronder vallen foundations en concealers, een soort camouflagecrème om wallen of puistjes mee weg te werken. 

Tutorials op YouTube

Die laten volgens de NCV 'een positieve ontwikkeling zien'. "Belangrijk hierbij blijft de invloed van bloggers en vloggers op met name op jongeren. In hun video's en met tutorials geven zij stapsgewijs aan hoe je met behulp van bepaalde producten een look kan creëren."

Koningin van deze tutorials is de Nederlandse Nikkie de Jager van Nikki Tutorials. Haar YouTube-kanaal telt meer dan 9,6 miljoen abonnees. Op Instagram heeft ze tien miljoen volgers. Zij werkt zowel met dure producten als met foundations die ze voor 12 dollar koopt op Amazon.   

De kracht van social media is nergens zo groot als in de beauty-industrie, zegt Christina Grammenos van Tribe Dynamics in een interview met Forbes. Tribe Dynamics meet hoe consumenten reageren op producten op social media. 

Het bedrijf volgde in 2016 de lancering van nieuwe make-up merken in Amerika en concludeert dat samenwerking met een influencer in de eerste maand twee keer zoveel oplevert, gemeten in dollars, dan de samenwerking met een bekend model of actrice.  

Imperium

Dit verklaart ook waarom Kylie Jenner, 106 miljoen volgers op Instagram, in korte tijd een heel make-upimperium uit de grond kon stampen. En Fenty Beauty, de make-uplijn van Rihanna die in september gelanceerd werd, Jenner alweer bijna voorbij streeft.    

Andere merken deden hier veel langer over, blijkt uit een rekensom van WWD, een Amerikaans vakblad over de mode en beauty-industrie. Zo kostte het Bobbi Brown, favoriet van Kate Middleton, 25 jaar om tot een omzet van 1 miljard dollar te komen. Lancôme bereikte deze mijlpaal in 2015 na tachtig jaar.

De vier merken van celebreties Rihanna, Kylie Jenner, haar zus Kim Kardashian (KKW Beauty) en Kat von D, een Amerikaanse tatoeage-artiest, nemen ook een steeds groter deel van de omzet van make-up in Amerika voor hun rekening, namelijk 29,2 procent.

En als het aan Jenner ligt wordt dit alleen maar meer. Haar ambitie, zo onthulde moeder en manager Kris Jenner, is een over vier jaar een omzet van 1 miljard dollar te halen. 

Topnieuws