We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

12 november 2014

Mijn God maakt reclame

Heeft een kerk reclame nodig? De Remonstranten vinden van wel. 'Mijn God trouwt ook homo's', staat op een van de posters uit hun gisteren begonnen campagne.

De affiches veroorzaakten aanvankelijk een klein relletje toen de NS liet weten de campagne niet te zullen toelaten op stations. Het bedrijf wilde zich 'neutraal' opstellen in de discussie over religie, maar haalde bakzeil. Nu mogen de posters wel.

ZIE OOK: Affiches op stations NS hoeven niet langer neutraal te zijn

De Remonstranten (voluit: 'Remonstrantse Broederschap') is een oud kerkgenootschap dat in Nederland 5000 leden telt. Het aantal loopt de laatste jaren zienderogen terug. "Als dat zo doorgaat, weten we bij wijze van spreken wie het licht gaat uitdoen", zegt Tom Harkema, coördinator van de actie om nieuwe 'vrienden' te werven.

Die is gisteren officieel begonnen met, naast de affiches, ook spotjes op verschillende radiostations. In een reeks slogans wordt de kachel aangemaakt met clichés over religie. 'Mijn God dwingt me tot niets' en 'Mijn God laat me zelf denken' zijn een paar van de kreten waarmee de kerk zichzelf in de etalage zet.

Dat een kerkgenootschap zijn toevlucht neemt tot reclameacties, is niet nieuw. Maar die van de Remonstranten is wél opvallend, zegt Miranda Klaver, religiewetenschapper aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. "Het is een heel vrije, open stroming die niemand wat oplegt, maar nu treden ze toch actief naar buiten. Ze moeten wel, want ze vergrijzen enorm." Juist voor zo'n vrijzinnige stroming is het lastig om mensen aan zich te binden, zegt Klaver.

'Open en positief'
"De campagne vind ik ook heel positief voor het geloof in het algemeen. Het eerste idee over religie is toch dat je dingen verbiedt. Maar zo'n poster met 'Mijn God trouwt ook homo's' laat zien dat het geloof ook heel open en positief kan zijn."

Coördinator Tom Harkema legt uit dat de Remonstranten in eerste instantie vooral uit zijn op naamsbekendheid. "We mikken op nieuwe vrienden, niet per se op nieuwe leden van onze kerk. Dat maakt de drempel lager. Wij staan voor een open en vrij en persoonlijk geloof. Dat zie je terug in de campagneposters."

Kerkreclame

Kerken grijpen de Kerst graag aan om bezoekers te verleiden die zich anders niet of nauwelijks laten zien. Maar ook buiten de traditionele feestdagen laten ze van zich horen.

In de jaren 90 trad de rooms-katholieke kerk al eens naar buiten met de slogan 'Who's afraid of God?' Die stond op een poster waarin een kruis was gekerfd. Zo liftte de kerk mee op de bekendheid van 'Who's afraid of red, yellow and blue', een abstract schilderij van de Amerikaan Barnett Newman. Dat werd in 1986 in het Stedelijk Museum in Amsterdam door een bezoeker met een mes vernield.

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) won in 2006 een reclamewedstrijd, uitgeschreven door De Telegraaf, met de slogan 'Al onze vestigingen zijn op zondag open'.

Topnieuws