We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

13 november 2014

Met je wip in een clip

Een opvallende oproep van de Haagse band Di-rect: stuur je sekstape in en kom zo in hun nieuwste videoclip. Is dit dé manier om te scoren in al het videoclipgeweld van YouTube?

Schuddende billen, uitpuilende borsten en dames als twerkende lustobjecten. Neem een gemiddelde videoclip en deze elementen komen al snel voorbij. "Scoren is opvallen", weet Diederik Klever. Hij heeft de videoclip '4 x 4' van wereldster Miley Cyrus geproduceerd. 

Dat de band Di-rect fans oproept om seksfilmpjes op te sturen voor de nieuwe videoclip You & I, is volgens Klever 'een slimme zet'. Overigens laat de band weten geen platte pornoclip te willen maken, maar een artistieke film. Klever: "Wat je ook van het initiatief vindt, opvallen doet de band. En opvallen is hét codewoord in een tijd waarin het videogeweld zo groot is."

Lastig klusje
Iedere minuut wordt er zo'n honderd uur aan materiaal op YouTube gezet. Probeer dan maar eens op te vallen. "Een stuk lastiger dan 15 jaar geleden, toen pubers urenlang naar MTV en TMF keken", weet voormalig TMF-vj Fabienne de Vries. Zij praatte jarenlang videoclips aan elkaar. "Of een clip wel of geen succes had, lag vooral aan de zender. Als die goed werd bekeken, zat je als artiest goed. Door de opmars van internet is dat allemaal veranderd: de kijker moet de clip bewust aanklikken, die komt niet zomaar meer voorbij."

Hoe vulgairder de clip hoe groter de kans op succes? "Nee. Zo simpel is het niet", weet Diederik Klever. "Een clip hoeft niet per se te choqueren om te scoren. Als-ie maar anders is dan de rest." Hij noemt als voorbeeld Gers Pardoel, met het nummer 'Ik neem je mee'. "De videoclip is maar liefst 17 miljoen keer bekeken omdat de clip anders is."

Lekker anders: 
Ook onderstaande videoclips zorgden voor veel opschudding. Ze waren anders en ze choqueerden vanwege een flinke dosis seks of geweld:

Rihanna - Man Down (291.552.934 keer bekeken)
Rihanna wordt verkracht en schiet uiteindelijk de verkrachter dood. De verkrachting is niet te zien in de clip,maar MTV Amerika weigerde niettemin de clip uit te zenden​.

Prodigy- Smack my bitch up (6.524.847 keer bekeken)
Deze video van The Prodigy werd wel door MTV uitgezonden, maar door de zender 'de meest controversiële video ooit' genoemd. In ons land werd de video alleen na 22:00 uur uitgezonden (tegenwoordig de hele dag). De tekst van het liedje promoot geweld. In de clip zie je seks met prostituees, wordt er dronken gereden, drugs gebruikt, enzovoorts enzovoorts. 

Adam - Go to Go (14.188.311 keer bekeken)
Tijdens de videoclip van meidenband ADAM krijgen de zangeressen een orgasme tijdens het zingen. De video werd binnen een week al ruim acht miljoen keer bekeken en ging de hele wereld over. Sex sells: het bewijs?

Erykah Badu - Window Seat  (9.236.400​ keer bekeken)
Zangeres Erykah Badu loopt door de straten van Dallas. Tot zover niets aan de hand. Totdat ze gedurende het liedje al haar kleding uit doet en volledig naakt over straat loopt. Op de plek waar John F. Kennedy is vermoord, valt ze neer. Controversieel, maar ook illegaal: ze had geen vergunning voor de video aangevraagd, waardoor ze een geldboete kreeg. 

 

Topnieuws