Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

21 april 2017

We zijn slaven van onze telefoon (maar je kunt ervan afkomen)

De smartphone en alle technologie die ervoor wordt gemaakt, is superverslavend. Dat is geen toeval, het is precies de bedoeling van de fabrikanten, zegt een Amerikaanse hoogleraar. Hoog tijd voor wat tips om er van af te komen.

Volgens de Amerikaanse hoogleraar psychologie Adam Alter heeft een smartphone een enorme aantrekkingskracht op mensen. Deze week verschijnt zijn boek 'Superverslavend', waarin hij uitlegt hoe tech-fabrikanten ons manipuleren om telkens weer onze telefoon te pakken.

Like-knop

Vooral apps zijn zo gebouwd dat we continu naar onze mobiel grijpen. Neem bijvoorbeeld de like-knop van Facebook. Continu zie je wat vrienden doen en leuk vinden. En als je zelf een post hebt geplaatst wil je blijven volgen wat je Facebookvrienden daar van vinden. Ook de ontwikkelaars van spelletjes proberen hun game zo verslavend mogelijk te maken.

Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau spendeert een volwassene gemiddeld 2 uur en 15 minuten op zijn telefoon. Voor jongeren onder de 20 is dit zelfs 4,5 uur. Die smartphone-verslaving is niet zonder gevolgen. Wie veel op zijn telefoon zit, kan daardoor slaapproblemen krijgen. "Het licht van je telefoon kan ervoor zorgen dat het langer duurt voordat je in slaap valt", zegt Herm Kisjes, die het boek Socialbesitas ​schreef. 

En je telefoon kan ook negatieve gevolgen hebben op je sociale leven. Doordat je bij vrienden continu aan het appen bent met anderen, maar ook doordat mensen online vaak feller reageren.


Beeld: Getty

Apps tegen het appen

Met deze apps beperk je je eigen telefoongebruik, of dat van anderen.

Forest
In deze app stel je zelf een limiet aan je telefoongebruik. Je neemt je bijvoorbeeld voor dat je hem twee uur lang niet gebruikt. De app plant dan een boompje. Kijk je toch in die twee uur op je telefoon, gaat je boom dood. Hou je het twee uur vol, dan blijft de boom leven. Zo plant je een heel bos. Beschikbaar voor Android en iOS.

Moment en Quality Time
Zowel Moment als Quality Time houden bij hoe vaak je op je telefoon kijkt en hoe lang. Dit wordt zelfs per app voor je bijgehouden. Dat kan behoorlijk confronterend zijn. Moment is beschikbaar voor iOS. Quality Time voor Android


DinnerTime Plus
Deze app is voor ouders handig. Installeer hem op je eigen telefoon en op de telefoon van je kinderen. Zo kun je apps tijdelijk blokkeren, een tijdslimiet instellen waarin iedereen mag appen, of je sluit alle telefoons tijdelijk af van het internet. Bijvoorbeeld tijdens het avondeten of als het bedtijd is. Beschikbaar voor Android en iOS.

 

Nog meer tips

Als je denkt dat je te veel bezig bent met je telefoon, kun je er gemakkelijk wat aan proberen te doen. Kisjes geeft als tip om bij jezelf na te gaan op wat voor momenten je op je telefoon zit, en waarom je dat dan doet. "Doe je het misschien om verveling tegen te gaan? Of gebruik je hem zodra gesprekken stil vallen? En waarom doe je dat dan?"

Zodra je dat door hebt, herken je je eigen patroon en is het gemakkelijk om er wat aan te doen. Als je je telefoon vaak gebruikt als je je verveelt, zet hem dan voortaan 's avonds uit zodat de drempel hoger is om hem te gebruiken. "Of leg hem ergens anders neer. Het belangrijkste is in ieder geval dat je afspraken met jezelf maakt. Als je je daaraan houdt, ga je je waarschijnlijk beter voelen."

Video: Te druk met je smartphone? Zo kun je minderen

Stop hem in een schoenendoos

Psycholoog Anna van Oenen, oprichter van 1 Dag Offline, heeft nog meer tips om van je overmatige telefoongebruik af te komen.

  • Gebruik je smartphone niet als wekker. Koop een ouderwetse wekker en ban je telefoon uit de slaapkamer.
  • Leg je telefoon ergens anders neer, zodat je er niet meteen bij kunt. Neem hem niet mee naar elke kamer of elke afspraak. Of laat hem zelfs soms met opzet helemaal thuis.
  • Zet alle meldingen van apps uit. Dan word je niet de hele tijd rechtstreeks verleid om op je telefoon te kijken.
  • Gooi onnodige apps van je smartphone. Ja, ook Facebook en Twitter. Wil je toch kijken? Gebruik dan de browser op je telefoon. Dan kost het wat meer moeite en kijk je minder vaak.
  • Maak afspraken met je familie of vrienden over het telefoongebruik. Wanneer doe je het wel en wanneer absoluut niet? Zoals tijdens het avondeten.
  • Las een telefoonvrije zondagmiddag in. Laat iedereen zijn telefoon in een schoenendoos stoppen voor een paar uur.
  • Gebruik je je telefoon als een gesprek stilvalt of als je even alleen zit in een café? Kijk gewoon eens om je heen, of lees een krant of boek. "Dat begint misschien ongemakkelijk, maar dat is koudwatervrees waar je gewoon even doorheen moet."

Bekijk hier de hele reportage:

 

Meer op rtlnieuws.nl:
Zo kick je in 2017 af van je smartphone

Topnieuws