Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Topnieuws
meer stories
Laatste uitzending
Video's
meer stories
03 juli 2018

Mogen alle kinderen energiedrankjes kopen?

11 maart 2016

Kantoorgym: de 10 beste oefeningen voor achter je bureau

Zitten is het nieuwe roken, dat weten we. Maar ja, we moeten wel elke dag naar kantoor. Voor wie toch een beetje wil bewegen op het werk hebben wij een paar goede oefeningen. Waarschuwing: je staat wel een beetje voor schut voor je collega's.

Last van je polsen, pijn in je rug. Om die vervelende pijntjes kwijt te raken, is het vaak goed om te sporten. Maar daar is niet altijd tijd voor en de lunchpauze is vaak te kort voor een bezoekje aan de sportschool.

Gelukkig zijn er ook oefeningen om je spieren te trainen die je - lekker efficiënt - vanachter je bureau kunt doen:

1. Knijp die billen
Een uitstekende oefening voor op kantoor: het aanspannen van de bilspieren. Knijp je billen samen, houd dat 5 tot 10 seconden vast en ontspan dan weer. Je kunt de oefening zo vaak doen als je wilt. Je collega's zullen je alleen een beetje op en neer zien bewegen. 

2. Het houten been
Bij deze oefening moet je één been strekken en rustig optillen. Houd hem even in de lucht, laat hem zakken, maar raak de grond niet aan voordat je hem weer omhoog tilt. Doe dit een stuk of 15 keer per been.

3. De tapdanser
Zet een lekker muziekje op, laat de tapdanser in je los en stap lekker met je voeten op de grond. Of maak het jezelf moeilijker door te gaan staan en met je voeten om en om een doos op de vloer aan te tikken. 

4. Rollen maar
Heb je een bureaustoel op wieltjes? Rij dan je stoel een stukje naar achter en grijp de tafel vast met uitgestrekte armen. Til je benen op (zodat je je buikspieren aanspant) en trek jezelf naar het bureau en weer terug. Schaam je niet als je stilletjes 'wiieee' zegt tijdens deze oefening. 

5. Deal or no deal
Wil je een deal sluiten, maar zit je alleen op kantoor? Sluit dan een deal met jezelf. Geef jezelf een hand. Zorg dat je handen zo in elkaar grijpen dat één duim omhoog wijst en de andere omlaag. Trek dan zo hard als je kan, maar zorg dat je handen op dezelfde plek blijven. Hou dit 10 seconden vast, ontspan, en herhaal. 

6. De gebogen duiker
Voor deze oefening moet je rechtop zitten. Steek beide armen de lucht in, pak met je linkerhand je rechter pols vast en trek. Het moet eruit zien alsof je klaar staat om van de duikplank af te duiken, maar dan een beetje scheef naar links. Zo stretch je je rechterzij. Hou deze houding een paar seconden vast en wissel dan van kant.

7. Sterke nek
Nekpijn kan flinke kopzorgen opleveren. Om dit te voorkomen moet je je handpalm op je voorhoofd plaatsen, duw met je hand terwijl je hoofd er tegenin duwt. Ditzelfde kun je andersom doen door je hand op je achterhoofd te plaatsen. Hou dit steeds 5 seconden vol en herhaal een paar keer. Multitasken kan bij deze oefening: ondertussen je mail doorspitten is geen probleem.

8. Push-ups
Dan nu de fanatiekere oefeningen die je collega's niet zullen ontgaan: tafel push-ups. Ga achter je bureau staan, zo ver dat je met gestrekte armen het bureau kunt aanraken. Plaats je handen op de rand van het bureau, buig door je armen en houd je rug recht. Kijk jezelf gaan, je bent push-ups aan het doen. Op kantoor!

9. Onzichtbare stoel
Stilzitten is dus uit den boze, maar niet als het op een onzichtbare stoel is. Ga met je rug tegen een muur staan en zak door je knieën alsof je gaat zitten. Probeer dit 30 tot 60 seconden vol te houden, of schuif je bureau naar je toe zodat je de rest van de dag je benen kunt trainen!

10. Ministerie van de gekke loopjes
Deze laatste oefening is niet vanachter je bureau. Sta op en zet een stap waarbij je diep door je voorste knie zakt: een lunge. Kom omhoog, sluit je achterste been bij en zet die vervolgens een stap vooruit. Wil je er wat lollige variaties doorheen gooien omdat je de schaamte voorbij bent, haal hier dan je inspiratie vandaan:

Meer op editienl.nl:

Topnieuws