Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Topnieuws
meer stories
Laatste uitzending
Video's
meer stories
12 april 2018

Hoog tijd voor duidelijk logo: consumenten willen 'stoplichtsysteem' op eten

Is de muesli die je in de supermarkt koopt te zoet? Vaak is het niet direct te zien. Daarom is 71% van de consumenten is voorstander van de invoering van een duidelijk gezondheidslogo op de voorkant van levensmiddelen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De meerderheid van hen is voor een 'stoplichtsysteem'.

Via het stoplichtsysteem is in één oogopslag te zien of een product te zoet, te vet of te zout is. Met groene, gele en rode labels wordt aangegeven of een product (on)gezond.

In de praktijk werkt het als volgt: Je pakt een pot chocoladepasta uit het schap. In één oogopslag zie je dat er in een portie teveel suiker en vet zit (twee rode labels) maar dat het product een gezond zoutgehalte heeft (groen label). In Engeland is een dergelijk systeem in 2014 ingevoerd. Inmiddels bevat 80% van alle producten in Britse supermarkten een dergelijk logo.



In Engeland hebben ze het stoplichtsysteem al op 80% van de producten staan

Opvolger vinkje

De consumentenbond wil de logo's ook op Nederlandse producten hebben. Woordvoerder Babs van der Staak van de bond: "We hadden in Nederland hier eerder het 'Ik kies bewust' vinkje voor. Maar dit is gelukkig inmiddels afgeschaft omdat het niet onafhankelijk was."

Als vervanger voor het vinkje pleit de bond nu voor het stoplichtsysteem: "Uit een onderzoek onder ruim 1.000 consumenten blijkt dit het meest duidelijke systeem. Wij willen nu dat de Tweede Kamer hiermee aan de slag gaat."

Duidelijk rood of groen

Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels kan een dergelijk systeem heel goed werken in Nederland: "De associatie met een stoplicht zit supersterk in ons brein. Daardoor ben je sneller geneigd om hiernaar te kijken dan naar een aantal getallen op een pak."

Wessels vindt wel dat er goed gekeken moet worden op welke producten je dit logo allemaal zet: "Bij lekkere producten zoals chips of snoep weten veel mensen wel dat het ongezond is en zal een logo niet zoveel uithalen. Iedereen weet al dat het ongezond is. Maar voor de dagelijkse boodschappen, zoals muesli, brood of pizza is het ideaal."

Geen wetenschappelijk bewijs

Wetenschappelijke bewijs of het stoplichtsysteem goed werkt, is er nog niet. Van der Staak: "In Engeland is nog niet bewezen of door de logo's consumenten echt gezonder zijn gaan eten. Dat moet dus nog onderzocht worden."

Bekijk hier de video:

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

 

Topnieuws