We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

17 september 2015

'Dwing jongeren om meer te bellen'

Je appt je beste vrienden, je laat je andere kennissen via Facebook weten op welke evenementen je te vinden bent, je bestelt je eten online. Maar een 'ouderwets' telefoongesprek, dat doen we steeds minder. Als het aan Vodafone ligt, komt daar een einde aan.

Jongeren telefoneren tegenwoordig nog nauwelijks. Ze hebben een duidelijke voorkeur voor digitale communicatie, zoals appen of mailen. Bijna een kwart van de jongeren (24 procent) tussen de 13 en 19 jaar zegt zelfs nooit met zijn smartphone te bellen. Ze vinden het 'stressvol', blijkt uit onderzoek van communicatietrainer Onno Hansen. 

Gelukkiger van een mailtje
"Jongeren vinden het moeilijk om zaken direct te formuleren: ze willen goed kunnen nadenken over de zaken die ze de wereld in sturen. Face-to-face, skypen of bellen vinden ze doodeng, want dan moet je direct kunnen communiceren", zegt Hansen. "Online hebben zij de tijd om te reageren wanneer zij daar klaar voor zijn, offline niet."

De 27-jarige Nina Hoek van Dijke is eigenaar van een jongerencommunicatiebureau en herkent het probleem. Ze heeft er zelf ook last van: "Ik word zelf vele malen gelukkiger van een mailtje. Zeker over lastige dingen bel ik liever niet."

Bellen met een app?
Vodafone wil dat we weer meer gaan bellen en lanceert daarom een speciale bel-app: Call+. Met de app kun je voor, tijdens en na het bellen informatie delen, zoals foto’s of de locatie waar je je bevindt. Het doel is om mensen weer meer te laten telefoneren, in plaats van dat eeuwige geapp. 

Zo'n app kan misschien een beetje helpen, maar je zult het toch vooral zelf moeten doen. Dat heeft ook Nina ervaren: zij heeft zich over haar belangst heen gezet. "Ik moet wel, want ik ben eigenaresse van een bedrijf. Ik heb mezelf gewoon gedwongen om te bellen. Als ik zenuwachtig ben voor een moeilijk gesprek, schrijf ik het meestal uit."

Dat is ook de belangrijkste tip van Onno Hansen. Hoe minder jongeren oefenen met telefoneren, hoe vaker ze een telefoontje zullen uitstellen of proberen te ontlopen, zegt hij.

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws