Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

RTL | Volg het nieuws terwijl het gebeurt

Topnieuws
meer stories
Laatste uitzending
Video's
meer stories
09 mei 2017

Het Songfestival barst weer los, ik kijk ernaar uit!

27 februari 2017

Betaalde vloggers maken reviews voor webshops: hoe betrouwbaar zijn ze?

Bijna iedereen die online shopt kijkt ernaar: de recensies van andere klanten. En dat zien de webshops ook, dus daarom proberen ze steeds meer klanten te stimuleren om hun mening achter te laten. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze mensen inhuren voor reviews.

Bij webshops gaat het tegenwoordig om veel meer dan de prijs of de leveringstijd, maar ook hoeveel sterren andere klanten geven. Uit onderzoek uit 2014 bleek dat meer dan 70 procent van de mensen naar recensies van andere klanten kijkt voordat ze iets in hun winkelwagentje doen.

Actief op zoek

Bedrijven zien ook steeds meer hoe belangrijk mensen dit vinden, en daarom krijg je bijna altijd de vraag of je een recensie wilt achterlaten als je iets online hebt gekocht. Maar sommige bedrijven gaan verder en zoeken actief naar reviews. Zo geeft bol.com spullen weg in ruil voor recensies, maak Coolblue reviews met ‘productspecialisten’, en is Media Markt een testteam van vloggers aan het samenstellen. 

"Wat je ziet is de impact van social media", zegt retaildeskundige Cor Molenaar. "Normaal hoor je van vrienden wat goed is, die vrienden zijn nu vervangen door vloggers." Molenaar denkt dat dit soort reviews alleen nog maar belangrijker worden, omdat winkels en klanten veel dichter bij elkaar komen te staan door online shoppen. 

Kritisch en eerlijk

Om mee te gaan met die trend heeft Media Markt een oproep gedaan voor vloggers die reviews maken. Ze krijgen hiervoor een vergoeding, maar mogen de producten niet houden. "We zijn dit project gestart omdat we klanten het woord willen laten doen", zegt woordvoerder Joëlle Berretty.  “Dit testteam bestaat gewoon uit mensen die het leuk vinden om in beeld te zijn en om dingen uit te proberen”

Volgens Berretty zijn de recensies objectief, ook al krijgen de vloggers een vergoeding van de Media Markt. "Ik denk niet dat het geld uitmaakt, daar selecteren we ook op", zegt ze. "We hebben heel veel aanmeldingen gekregen, en de meeste mensen willen ook kritisch en eerlijk zijn." 

Vraagtekens

Toch vraagt retaildeskundige Cor Molenaar zich af hoe betrouwbaar klanten het vinden als mensen betaald worden om recensies te maken. "Het is belangrijk dat ze onafhankelijk blijven overkomen, en daar schort het vaak aan bij dit soort dingen", zegt hij.

Volgens Molenaar is het heel begrijpelijk dat Media Markt dit doet, maar hij plaatst er ook zijn vraagtekens bij. "Als jij mag vloggen voor de Media Markt ben je blij dat je dat mag doen", zegt hij. "Er zijn er maar weinig die dan objectief kunnen blijven."

Bekijk hier de reportage:

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws