Ochtendshow

Verslapen? 'Vroeg opstaan blijft een drama, het is verschrikkelijk'

28 oktober 2020 15:02 Aangepast: 28 oktober 2020 18:29
Jan de Hoop heeft zich in tegenstelling tot Giel Beelen nog nooit verslapen Beeld © EditieNL

Radio-dj Giel Beelen heeft er wat moeite mee om op tijd te komen bij zijn eigen radioshow op NPO Radio 2. Vannacht kwam hij niet opdagen, en ook afgelopen vrijdag was het raak omdat hij zich had verslapen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je je niet verslaapt, zeker nu de wintertijd net is ingegaan?

Vorige week vrijdag kwam Giel anderhalf uur te laat voor zijn programma, dat tussen 4.00 en 6.00 uur wordt uitgezonden, omdat hij zich had verslapen. En vandaag kwam hij zelfs helemaal niet opdagen. BNNVARA laat weten dat het verslapen vandaag veroorzaakt werd door een kapotte telefoon.

In een filmpje op Twitter laat Giel weten dat hij gisteravond tot laat bezig was en het vroege tijdstip van zijn show misschien wel onderschat heeft. "Ik ga een wekker kopen", belooft de dj.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Giel Beelen reageert: 'Het gaat nooit meer gebeuren'

Nog nooit verslapen

Het is niet makkelijk om zo vroeg op te staan, weet ook presentator van het ontbijtnieuws Jan de Hoop. Hij moet al jaren vroeg uit de veren. "Het blijft een drama om vroeg op te staan. Het is vreselijk", zegt hij. Zijn wekker gaat om 3.45 uur, en dan stapt hij om 4.15 uur in de auto om naar zijn werk te gaan.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit weekend weer wintertijd: waarom is dit vervelend voor langslapers?

Toch heeft hij zich in 31 jaar naar eigen zeggen nog nooit verslapen. "Ik ben alleen een keer te laat gekomen toen er een boom op de weg lag op de A12. Toen werd ik door de politie naar Hilversum gebracht, kwam ik 1 minuut voor 7 binnen en ben ik gelijk gaan presenteren", zegt De Hoop.

Om 10 uur naar bed

Makkelijk is dat niet voor hem. "Het opstaan is vreselijk. Als ik eenmaal op ben, dan ben ik wel een ochtendmens. Ik moet hartstikke scherp zijn, dus ik kan niet slaperig achter de computer zitten." Een kopje koffie helpt hem daarbij, maar wel pas als hij op de redactie is. Ook heeft hij een vast moment waarop hij naar bed gaat. "Ik ga altijd om 10 uur naar bed en slaap dus ongeveer zes uur."

De ingang van de wintertijd kan volgens slaapcoach Susanne Willekes ook invloed hebben gehad op Giel. "De overgang naar de wintertijd is voor de meeste mensen wat moeilijker dan andersom. Wat het kan zijn geweest, is dat Giel de afgelopen dagen op dezelfde tijd naar bed is gegaan als in de zomertijd. Maar omdat de klok verzet is, is het dan eigenlijk al een uur later", zegt ze. "Je kan dan dus beter een uurtje eerder naar bed gaan."

Slaapcoach Susanne Willekes Slaapcoach Susanne Willekes

Naar buiten

Op tijd naar bed gaan dus. Maar 's ochtends vroeg naar buiten gaan, kan ook meehelpen. "Het beste is om 's ochtends naar buiten te gaan, zodat je 's avonds een natuurlijke bedtijd hebt. Dan wordt je uit jezelf eerder moe."

De een heeft ook meer last van een verschuiving van ritme dan de ander. "Je kunt je ritme dan ook het beste met een kwartier per dag opschuiven, dan wen je er het beste aan."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore