EditieNL

Restaurantje plagen, korting vragen: horeca is het zat

02 september 2015 14:38 Aangepast: 02 september 2015 20:17
Klagende gast in een restaurant. Beeld © iStock

Restaurantbezoekers hebben een nieuw wapen in handen om af te dingen in horecazaken: ze dreigen een slechte recensie online te plaatsen. Restaurants krijgen regelmatig te maken met dit soort chantagepraktijken en zijn het helemaal zat.

61 procent van de horecaondernemers heeft wel eens te maken gehad met gasten die dreigden met een negatieve recensie. Dat blijkt uit een enquête van Koninklijke Horeca Nederland. Gasten eisen korting of gratis drankjes, anders kan het restaurant een dikke onvoldoende verwachten op websites als Iens, TripAdvisor en Thuisbezorgd.

Mopperen over van alles
Restauranteigenaar Pauline van der Sluijs weet er alles van: ze komt af en toe dreigende gasten tegen in haar restaurant Salon de Provence in Breda. "Vorige week nog kwam er een echtpaar binnen dat voor het diner al begon te mopperen over van alles, onder andere dat er geen kraanwater geserveerd wordt."

Toch bleef het stel zitten en nam een uitgebreid diner. "Verschillende gangen, wijnarrangement, een kaasplank, water, limoncello. Maar ze bleven maar klagen. Over het water dus, maar ook over de kaas. Die stonk. De limoncello was niet lekker en het eten veel te duur."

Toen de rekening kwam, weigerde het echtpaar te betalen. "Ze eisten dat er 25 euro vanaf ging, anders zouden ze een slechte recensie zetten op Iens", zegt Van der Sluijs. "Toen ontplofte mijn man, die de kok is. Hij was het gezeur zat en zei 'ik wil dat u opdondert'. Dat moet hij natuurlijk niet zeggen, maar het duurde en duurde maar, we waren het beu."

Aan de bel trekken
Het stel heeft uiteindelijk betaald, maar toch de recensie op Iens gezet. "Hierin verkondigden ze dat het kraanwater werd verkocht als bronwater, dat de wc's goor waren en dat er van alles mis was met het eten." Na een belletje van Van der Sluijs heeft Iens de recensie offline gehaald omdat de namen van de koks werden genoemd. De klaagster heeft de recensie vervolgens weer online gezet zonder namen er bij te noemen.

Volgens Koninklijke Horeca Nederland neemt het fenomeen toe. "Het speelt al een tijdje, maar nu is het tijd om aan de bel te trekken en mensen hiervan bewust te maken", zegt woordvoerder Jos Prinssen. Zijn advies aan mensen die recensies op sites als Iens lezen, is om deze vooral met een korreltje zout te nemen. En ondernemers raadt hij aan om de recensies goed in de gaten te houden. "Als er een onterechte recensie wordt geplaatst, kun je daar op reageren. Of je kunt bellen naar de site in kwestie, om jouw kant van het verhaal te vertellen en de recensie te laten verwijderen."

Meer op editienl.nl:

Bekijk hier het tv-item terug:
 

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore