EditieNL

Blijft het enthousiasme voor vrouwenvoetbal ook na het EK?

07 augustus 2017 10:12 Aangepast: 13 november 2017 06:27
De Oranje Leeuwinnen na hun overwinning Beeld © ANP

Heel Nederland liep warm voor het vrouwenvoetbal dit EK. De wedstrijden van de Oranje Leeuwinnen waren lang van tevoren uitverkocht, en op televisie keken we massaal. Maar blijft dat enthousiasme ook na het EK?

Sander Mallie, sportmarketeer bij SportsGen, denkt dat het winnen van het EK zeker een boost kan geven aan het clubvoetbal bij vrouwen. "Als de clubs nu slim inzetten met goede aanbiedingen kunnen ze veel vollere tribunes krijgen het komende seizoen."

Mallie: "Vrouwenvoetbal heeft gewoon tijd nodig om interessant gevonden te worden. In Engeland hebben ze zondag zelfs een voetbalwedstrijd van de mannen verzet om het vrouwenvoetbal uit te kunnen zenden. Dat was vijf jaar geleden niet gebeurd." 

Gezinnen op de tribune

Vrouwenvoetbal is voor marketeers ook interessant omdat het een nieuwe markt aanboort. Mallie: "Bij het mannenvoetbal zie je voornamelijk mannen op de tribune, maar bij de vrouwen komen juist heel veel gezinnen kijken."

Daarnaast is de herkenbaarheid van de speelsters ook interessant voor adverteerders denkt voetbaljournalist Diana Kuip. "Vivianne Miedema wil je wel aan je merk verbinden."

Zin in een feestje

Mallie denkt wel dat een groep fans zal afhaken na het EK. "Een deel is gewoon fan omdat ze blij zijn dat Oranje eindelijk succes heeft. De mannen presteren niet goed, dus daarom is iedereen extra blij met dit succes. Maar na het EK zullen die mensen niet meer geïnteresseerd zijn."

Kuip ziet in de enorme belangstelling gelijkenissen met de Oranjemannen. "Daar zitten ook mensen die nooit naar de eredivisie kijken opeens vooraan. Dit zijn vooral mensen die zin hebben in een feestje."

Nieuwe aanwas

Een groot voordeel van het Europees Kampioenschap is volgens Kuip dat een grote groep meisjes nu ook het vrouwenvoetbal heeft ontdekt. "Ze zien die meiden, die krijgen een gezicht, en zien dus dat je hiermee ook beroemd kan worden. Je krijgt hierdoor nieuwe aanwas."

Slechts een vergoeding

Ondanks alle euforie rond het EK is er volgens Kuip nog steeds een wereld te winnen voor het vrouwenvoetbal. "Er moet qua geld echt nog een slag gemaakt worden richting de mannen. Nu krijgen de speelsters van Ajax slechts een vergoeding en moeten ze naast het voetbal gewoon werken." 

Kuip denkt dat adverteerders de sport populairder en beter kunnen maken. "Als er meer adverteerders zijn, dan kunnen clubs speelsters meer betalen. Dit zorgt voor meer focus op voetbal bij de speelsters. Hierdoor wordt het beter en gaan er nog meer mensen kijken."

Bekijk hier het item:

 

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Lees meer op rtlnieuws.nl

`