EditieNL

Run, leerling, run! Hardloopkwartier op school helpt

23 maart 2016 12:38 Aangepast: 23 maart 2016 13:36
Beweging helpt leerlingen zich beter te concentreren. Beeld © ANP

Rennen op school: gekkenwerk of goed plan? Een school in Ierland doet 't en zegt dat leerlingen geen overgewicht meer hebben en zich beter gedragen.

Iedere schooldag eerst even een kwartiertje anderhalve kilometer hardlopen. Docenten van St. Ninians in Ierland zeggen dat het werkt. Vier jaar geleden introduceerde de school het hardloopkwartiertje en sindsdien zouden leerlingen geen obesitas meer hebben. Ook het gedrag van de kinderen is verbeterd.

Komt dat door het hardlopen? Gezond is het in ieder geval wel, zegt Dorine Collard. Ze is bewegingswetenschapper aan het Mulier Instituut. "Kinderen bewegen te weinig op school. In Nederland is overgewicht een groot probleem."

Betere concentratie
Volgens haar zou een hardloopkwartier ook hier goed werken. "Door kinderen 15 minuten naar buiten te sturen, kunnen ze zich in de les beter concentreren." Hoe dat kan? Bewegen zorgt voor een betere doorbloeding van de hersenen. 

Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt bovendien dat kinderen die bewegend leren rekenen en spellen, de lessen sneller oppikken dan klasgenootjes die stilzitten. Sterker nog: kinderen boekten al na twee jaar bewegend leren een leerwinst van vijf maanden. De verklaring van de onderzoekers: door het bewegen komt adrenaline vrij in de hersenen. Daardoor kunnen kinderen de lesstof beter opnemen.

Meer! 
Volgens bewegingsdeskundige Collard wordt op scholen te weinig gesport. "Lesroosters zitten te vol en beweging is geen indicator waar scholen op beoordeeld worden." Toch zijn er ook basisscholen in Nederland die hier wél wat aan doen. Zo zijn 'energizers' redelijk ingeburgerd in het onderwijs, vertelt Frauke Donners, directeur van basisschool Noorderlicht. "We hebben spelletjes waarbij kinderen moeten bewegen na het rekenen", zegt zij. 

Maar een hardloopkwartier hebben veel scholen nog niet. Groep 8 van de Meester Baars school in Rotterdam wil de uitdaging wel aangaan, samen met Editie NL. Vandaag heeft de klas een warming-up gehad. "Je ziet veel niveauverschil", vertelt verslaggever Joachim van Maaren. "Enkele fanatiekelingen liepen voorop, anderen liepen helemaal achteraan."

Na een maand gaat Editie NL terug om te kijken: zijn de conditie en de concentratie van de leerlingen toegenomen? Van Maaren: "Ze moeten in ieder geval nog flink aan de bak."

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`