Ga naar de inhoud
EditieNL

Minder muziekfestivals, meer foodfestivals: 'Mensen kiezen voor de beleving'

Beeld © ANP

Het gaat goed met de foodfestivals, maar met muziekfestivals wat minder. Vandaag is de laatste dag van Pinkpop, dat festival is niet uitverkocht. Zijn we muziekfestivals moe?

In 2016 kwamen er 118 muziekfestivals bij terwijl er in 2015 160 nieuwe werden georganiseerd. Dat aantal is dus met een kwart afgenomen. Bekende festivals houden het na een paar edities voor gezien, zoals het Pinkstereo Festival en RAWDefinition in Zwolle en RUIS in Venlo.

Festivalprofiel

Jan Bijlsma, docent muziek business aan Fontys Hogeschool, ziet ook een verandering in het festivallandschap. "Een aantal bekende festivals en feesten neemt af of houdt er zelfs mee op." 

Waar ligt dat dan aan? "Het zit 'm in de terminologie. Wat is een festival? De definitie is breder geworden", zegt Bijlsma. 

Dat komt volgens de docent omdat mensen sneller verzadigd raken. "Het wordt sleets. Dat geldt vooral voor festivals die inspelen op de hype, die zijn niet uniek genoeg en hebben geen duidelijk genoeg profiel." Dat en een langetermijnmissie heb je nodig, volgens Bijlsma. "Ontbreekt dat allemaal? Dan red je het niet."

Gratis vs. betaald

Harry van Vliet schreef in 2012 het boek Festivalbeleving. Volgens hem speelt ook mee dat muziekfestivals betaald zijn en foodfestivals veelal gratis. "Dat maakt echt wel uit in bezoekersaantallen." 

Ook het type bezoeker is anders. "Op foodfestivals zie je ook meer gezinnen dan bij muziekfestivals", zegt Van Vliet. Al die factoren dragen volgens hem bij aan de afname van populariteit van muziekfestivals. 

Meer dan muziek

"Wat ook meespeelt, is dat mensen meer gaan voor een beleving", vertelt Sanne Heesbeen, van de Fontys Academy for Creative Industries. "Kijk naar foodtruckfestivals, zoals De Rollende Keukens, die hype is belachelijk gegroeid de afgelopen jaren." 

Volgens Heesbeen draaien festivals niet meer per definitie om muziek. "Dat zie je ook op muziekfestivals zelf, zoals Lowlands, die zijn de grote commerciële voorloper."