EditieNL

Babydieren goud voor marketing: 'Het worden een soort Disneyfiguren'

06 mei 2016 15:20 Aangepast: 06 mei 2016 15:45
Babyolifant Madiba Beeld © Editie NL

We zijn dol op babydieren. En daar maken dierentuinen dankbaar gebruik van. De marketingmachine draait op volle toeren zodra er weer een babygiraf, een babynijlpaard of een babyolifant wordt geboren.

De wegen naar Safaripark Beekse Bergen staan deze week elke dag helemaal vol gezinsauto's, met mensen die babyolifant Madiba willen zien. Van timing kun je moeilijk spreken bij een zwangerschap van 680 dagen, maar de marketingafdeling van het dierenpark is er maar wat blij mee dat ze precies tijdens de meivakantie ter wereld kwam.

Vandaag mocht olifantje Madiba naar buiten, maar het is bepaald niet het enige babydier deze lente. In Dierenpark Amersfoort werd laatst een wallabyjong geboren, in Blijdorp twee girafjes en in Dierenrijk Nuenen zag ijsbeertweeling Nick en Simon het licht.

Marketing van dierentuinen
De honderden families die op 'kraamvisite' gaan, veroorzaken veel drukte in de dierentuinen. We voelen ons steeds meer betrokken bij de perikelen van dierentuindieren en dat is ook niet gek denkt reclamestrateeg Tim Claassen: "De marketing van de dierentuinen wordt steeds professioneler. Met de geboorte van een bijzonder dier, creëren ze een enorme rush."

Door de diertjes een naam te geven maken we van het dier dan ook nog eens een karakter, zegt Claassen. "Het wordt een soort Disneyfiguur waar we van gaan houden. Zeker dieren die zachtaardig, exotisch of iets menselijks hebben, doen het goed."

​Babyolifant Madiba
Mediastunt of niet, het weerhoudt ons er niet van om de schattige dieren op te zoeken. Vandaag was Editie NL bij babyolifant Madiba toen ze voor het eerst naar buiten mocht:

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore