Ga naar de inhoud
Kleuren kopiëren

Odido kiest precies dezelfde huisstijl als Sanquin: mag dat?

Advertenties van Odido en Sanquin. Beeld © Instagram Sanquin

Medewerkers van Sanquin keken verbaasd op bij het zien van de nieuwe huisstijl van het telecombedrijf Odido. Die lijkt namelijk verdacht veel op die van henzelf. De bloedbank ziet een samenwerking wel zitten, zegt zij. Maar mag je zomaar de kleuren van een ander bedrijf overnemen?

"Hallo Odido, wij zijn Sanquin. Je weet wel, al heel lang de provider van levensreddend bloed en plasma", schrijft de bloedbank spottend op Instagram bij een foto van beide advertenties. "Het viel ons op dat jullie een beetje op ons lijken. Onze clubkleuren en die van jullie."

Sanquin is er niet boos om. "Maak je geen zorgen, onze donors zijn gewend aan al die kleurenpracht, maar mochten jullie abonnees in verwarring raken, dan zullen we netjes vertellen dat wij niet van internetsnelheid zijn, maar van bloedspoed."

Samenwerking

Ze zien zelfs een mooie samenwerking voor ogen. "Nu we toch zo op elkaar lijken: laten we samenwerken en jullie abonnees oproepen om donor te worden. Die hebben we hard nodig in Nederland."

T-mobile
Lees ook:
T-mobile en Tele2 verder onder nieuwe naam: Odido

Een bewuste actie? Campagnestrateeg Marc Oosterhout denkt van niet. "Het zijn twee heel verschillende doelgroepen en markten. Het is daardoor niet echt schadelijk", zegt hij tegen Editie NL. "Op deze manier maak je gebruik van andermans bekendheid."

Huisstijl kopiëren

Wettelijk mag een bedrijf ook gewoon andermans huisstijl kopiëren. "Kleuren zijn moeilijk te beschermen. Je mag wel een nieuwe kleur maken, dat doen merken ook wel. Maar je kan jezelf niet een kleur toe-eigenen. Als een concurrent die kleur ook wil gebruiken, mag dat gewoon."

Toch zullen bedrijven daar niet zo snel voor kiezen. "Dan denkt de klant bij het zien van hun kleuren aan dat andere merk. Wel zijn er kleinere merken die zich willen invechten om bekendheid te krijgen. Maar dat is dan vaak met een knipoog."

Belang van kleur

De kleuren van een merk zijn heel belangrijk, zegt Oosterhout. "Denk maar aan KPN-groen of KLM-blauw. Maar als nieuw bedrijf is het lastig om een nieuwe kleur te bedenken. Je kunt dan voor een combinatie gaan, zoals Odido. Alleen is kiezen voor meerdere kleuren wat ingewikkelder."

Elon
Lees ook:
Elon Musk verkoopt Twitterlogo en andere aandenkens

Dat beaamt kleurencoach Nicole Mochel van 'Beleef je kleur'. "Kleuren zeggen heel veel. Blauw staat bijvoorbeeld voor betrouwbaar. Rood staat voor actie, snelheid en passie, het laat ons bloed sneller stromen. Iemand in een rood pak zorgt ervoor dat je op je hoede bent. En oranje staat voor samen dingen doen."

Het is dus goed om van tevoren goed na te denken wat je als merk wilt uitstralen. "Ik denk dat Sanquin en Odido voor zachte kleuren kiezen om daarmee zoveel mogelijk mensen aan te spreken."

Samenwerking 

Campagnestrateeg Oosterhout zou het sympathiek vinden als Odido in ruil voor het overnemen van de kleuren iets terug doet voor Sanquin. "Al is het maar een linkje op de site voor als je bloed wil doneren, of iets in die trant."

Odido zegt best open te staan voor een samenwerking met Sanquin. "Wat fijn dat we samen kleur bekennen", schrijft het bedrijf. "We zijn hier inderdaad om het anders te doen. Laten we daarom de handen ineenslaan en met bloedspoed kennismaken." Volgende week gaan de bedrijven om de tafel om te bespreken hoe de samenwerking eruit gaat zien.