Ga naar de inhoud
Motorrijtuigenbelasting

Belasting camper wordt verdubbeld: 'Paniek bij eigenaren'

Campingplaats in Harmelen - foto ter illustratie Beeld © Editie NL

De belasting op het bezitten van een camper wordt per 1 januari 2026 verdubbeld. Vergeleken met de huidige heffing, kan het soms duizend euro schelen. Is het hebben van een camper nog wel betaalbaar? En wat kan je doen om de kosten nog wat te drukken?

De plannen van de regering maken campereigenaren zenuwachting. Sommigen overwegen zelfs hun camper weg te doen. "Ik zie wel paniek bij campereigenaren", vertelt Judith Miedema van het platform Caravanity en campereigenaar in Epe.

Ze zag meerdere mensen hun camper verkopen, om verschillende redenen. "Door de dure diesel, een milieusticker waar je voor moet betalen en nu ook nog de belastingverhoging. Op deze manier kunnen mensen hun camper steeds minder goed betalen."

80 miljoen euro

Sinds 2014 is het aantal campers in Nederland bijna verdubbeld van ruim 93.000 naar meer dan 180.000 in 2023. De belastingverhoging geldt voor alle voertuigen die als kampeerauto geregistreerd staan. Naar verwachting moet het de overheid 80 miljoen euro per jaar opleveren.

Ook de Nederlandse Kampeerauto Club is not amused. "Sinds jaar en dag betalen bezitters van campers een kwarttarief omdat je een camper maar heel weinig gebruikt en je gaat ook nog eens vaak naar het buitenland", zegt Bert Hendriks, woordvoerder van de Nederlandse Kampeerauto Club.

We
Lees ook:
We betalen volgend jaar 5,6 miljard aan motorrijtuigenbelasting

"Nu zegt de overheid: 'We willen van het kwarttarief af en naar het halftarief'", gaat hij verder. "Gemiddeld betalen mensen 1000 euro per jaar. Met deze maatregel wordt het 2000, een verdubbeling dus."

De Kampeerauto Club had liever gehad dat de overheid had gewacht tot de plannen voor het rekeningrijden waren ingevoerd. "Waarom ga je dan nu voor de camper een nieuwe regeling bedenken en wacht je daar niet op? Je betaalt naar gebruik. Dus als je weinig rijdt, betaal je ook weinig. Er zijn mensen die het hele jaar door in een camper rijden om weinig belasting te betalen maar die groep is niet groot."

Camper schorsen

Miedema van Caravanity ziet ook dat steeds meer mensen overwegen hun voertuig in te ruilen voor een caravan of een vouwwagen. Miedema: "Dat vraagt om veel minder onderhoud en je hoeft er geen belasting voor te betalen."

Bezuinigen
Lees ook:
Bezuinigen of belastingen verhogen? Volgend kabinet opgezadeld met groot begrotingstekort

Miedema rijdt zelf een 6,5 meterlange Fiat Ducato camper uit 1993. Daarvoor betaalt ze 80 euro wegenbelasting en 11 euro fijnstofheffing. In de winter schorst ze de camper vanwege de verhoging.

Ze raadt anderen aan om hetzelfde te doen. "Als je je je camper niet gebruikt en deze is ouder dan 15 jaar, kost het 26,50 om je camper te laten schorsen", zegt Miedema. "Dat kan echt voordelig zijn, al mag die dan natuurlijk niet meer op de openbare weg staan."