Ga naar de inhoud
Dichtgeslibte vaargeulen

Kritiek op plannen om minder te varen naar Waddeneilanden: 'Vergaande gevolgen'

De verboot tussen Lauwersoog en Schiermonnikoog. Beeld © ANP

Ameland en Schiermonnikoog dreigen minder goed bereikbaar te worden. Rederij Wagenborg wil er minder vaak gaan varen, omdat de vaargeulen steeds dichtslibben. De veerdienst heeft hiervoor toestemming gevraagd aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. "Dit heeft vergaande gevolgen voor eilandbewoners, bezoekers én medegebruikers van vaarwater."

Het gaat om de vaargeulen tussen Holwert en Ameland, en Schiermonnikoog en Lauwersoog. Doordat deze keer op keer dichtslibben, kunnen boten elkaar volgens Wagenborg niet meer veilig passeren. De rederij pleit voor een nieuwe dienstregeling en alleenrecht in de vaargeulen. 

Een onnodige maatregel, vindt Richard Veltman. Ook zijn veerdienst Veltman Marine Service vaart dagelijks door de geulen. "Wij doen dit al tientallen jaren op deze manier. Het is een kwestie van goed zeemanschap en communiceren", zegt hij tegen Editie NL.

Natuur
Lees ook:
Natuur leeft op bij Marker Wadden: 'Dit is echt top'

"Het is natuurlijk goed dat er afspraken komen over de vaargeul, en er intensiever gebaggerd wordt", gaat hij verder. "Maar dat veerboten elkaar niet kunnen passeren is ridicuul. Je kunt hier als professionals afspraken over maken met elkaar."

Bereikbaarheid

Het schrappen van afvaarten zou grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van de Wadden. Volgens de burgemeester van Ameland, Leo Pieter Stoel, zijn de nieuwe plannen een grote zorg op het eiland. "Dit is alsof je de A4 van vier naar twee rijstroken versmalt. Dat zou in de Randstad ook niet zomaar kunnen. De vaargeul is onze navelstreng. Het helpt ons bereikbaar te blijven. Elk boutje en elke boterham komen hier per boot heen."

Hij vindt het verzoek van de rederij dan ook te ver gaan. "Er wordt al twintig jaar op deze wijze gevaren. Om dat nu zo om te gooien, is heel ingrijpend."

Toerisme

De veerboten zijn een belangrijke levensader voor de bewoners van het eiland, maar ook voor toeristen. Ameland heeft zo'n 3800 inwoners. Jaarlijks bezoeken ongeveer 500.000 het Waddeneiland. Op Schiermonnikoog wonen bijna 1000 mensen. Dat eiland trekt jaarlijks 260.000 tot 300.000 bezoekers.

Bronnen: VVV Schiermonnikook, gemeente Ameland en CBS

Ook het alleenrecht waarvoor rederij Wagenborg pleit, ziet de burgemeester niet zitten. "Je kunt andere boten niet zomaar verbieden daar te varen. Het is openbaar vaarwater. Er zijn ook watertaxi's, vissersschepen en in geval van nood de KNRM die er gebruik van maken."

Zeeuwse
Lees ook:
Zeeuwse rederij stopt met bultrugexcursies: 'Niet goed voor dier'

Om zich te verzetten tegen de plannen van de rederij heeft Richard Veltman samen met andere schippersbedrijven een brandbrief naar het ministerie gestuurd. "Daarin staat dat we het buitenproportioneel vinden welke voorstellen er door de rederij worden gedaan. Dit heeft vergaande gevolgen voor eilandbewoners, bezoekers én medegebruikers van vaarwater. De rederij probeert zijn concurrentie gewoon ordinair aan de kant te wippen. Buitengewoon vervelend."

Baggerbeleid

Wel zal er volgens hem meer gebaggerd moeten worden. "De vaargeul wordt steeds sneller ondiep. Na een storm kan de geul over z'n hele lengte 75 centimeter ondieper zijn geworden. Een ruimer bagger-regime kan een uitkomst bieden."

Rederij Wagenborg laat weten 'niet met derden in gesprek te gaan' en wil niet reageren op vragen van Editie NL. Een woordvoerder verwijst naar de officiële reactie die de veerdienst vorige week op de site heeft geplaatst.