Van het bemesten van de grond tot het inkuilen van gras. Op zijn YouTube-kanaal neemt Tonnie Stam zijn kijkers de hele dag mee op de boerderij zonder dat er iemand aan het woord komt. Inmiddels heeft de man uit het Groningse Appingedam ruim 1400 video's gemaakt en telt zijn kanaal 92.000 abonnees. Waarom houden we zo van dit soort ongecompliceerde video's?
Een uit de hand gelopen hobby, zo noemt Tonnie (69) zijn videokanaal. "Ik ben inmiddels met pensioen. Dit houdt me van de straat", zegt hij tegen Editie NL. "Ik vind het leuk als mensen er iets van meekrijgen."
Hij filmt alles wat op en rondom de boerderij gebeurt. "Van bemesten en zaaien tot inkuilen en hakselen." Op de achtergrond klinkt een muziekje, maar er wordt niet gepraat. Zijn populairste video, over de oogst van vezelhennep, werd maar liefst 24 miljoen keer bekeken.
Zelf geen boer
Verrassend genoeg is Tonnie zelf nooit boer geweest. Hij werkte in de metaalsector. "Ik repareerde agrarische apparatuur." Dat stimuleerde zijn liefde voor het werk op de boerderij. "Ik vind het allemaal ontzettend interessant. Zelf geniet ik twee keer: als ik het film en als ik het monteer."

Hij neemt de video's op verschillende boerderijen op. "Ik ken door mijn sociale kringen veel boeren uit de buurt en ben vaak welkom om te filmen. En als ze er geen zin in hebben, respecteer ik dat ook."
Succesformule
Maar waarom weten zijn video's zoveel mensen te boeien? Volgens Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de UvA, zit het succes 'm waarschijnlijk in de authenticiteit. "Deze video's geven een inkijkje in het leven van een groep mensen die je normaal niet veel op televisie ziet. De content lijkt veel echter dan de rest wat je in de media en op tv ziet. En dat is iets wat men nu heel leuk vindt."
Dat maakt het voor mensen makkelijker om zich erin te verplaatsen. "Onderzoeken door de jaren heen laten zien dat het vertrouwen in instituten is afgenomen, onder andere in de media en de overheid. De drang om te kijken naar mensen zoals jezelf neemt toe. Dat sluit ook aan bij de opkomst van social media."
Eenvoud
Het populairste genre op YouTube is volgens Deuze op dit moment unboxing. Dat zijn video's waarin mensen pakketjes openmaken. "Je vraagt je daarbij af: waarom kijken mensen hier zo graag naar? Het zit 'm in de herkenning die mensen voelen. Dat soort 'simpele' content wordt steeds populairder."
Mensen houden volgens de hoogleraar van ongeproduceerde, eenvoudige content. "Er ligt een focus op nepnieuws. Mensen weten beter dan vroeger dat professionele video's ge-edit zijn en er soms maar één bepaald aspect belicht wordt", zegt Deuze. "De mensen die zich hier boos om maken, maken geen onderscheid tussen een politicus die iets met voorbedachten rade zegt en een journalist die transparant en feitelijk te werk gaat. De video's die minder professioneel zijn gemaakt, voelen voor hen betrouwbaarder."