Wat producten bestellen en ze vervolgens weer terugsturen. Dat kost vanaf nu geld bij webwinkel Wehkamp. Per artikel dat je retourneert betaal je 50 cent. Het zou moeten helpen bij het verminderen van het aantal retourneringen. Gaat 50 cent ervoor zorgen dat minder mensen spullen terugsturen?
Terugsturen gebeurt aan de lopende band. Van de 508 miljoen pakketten die in 2021 binnen Nederland werden verzonden, werden er 57,5 miljoen teruggestuurd. En bij zo'n retournering komt – onder andere qua kosten – best wat kijken, vertelt retaildeskundige Fred Rutgers. "Een retour kost veel meer dan je je voor kunt stellen."
Weggooien
Rutgers gaat verder: "Er moet rekening worden gehouden met de verpakking en de retour moet door mensen worden verwerkt." Daar komt bij dat sommige producten weggegooid moeten worden. "Denk aan seksspeeltjes, maar ook aan een jurkje met make-upvlekken erop. Dat moet dan worden gewassen, gestreken en gevouwen. Dan is de keuze snel gemaakt."
De milieubelasting die ontstaat door het terugsturen is enorm, vertelt Rutgers aan Editie NL. "Dat gaat op je geweten werken. Ik snap dat een item af en toe niet past, maar op deze schaal terugsturen is niet meer normaal."
Bewustzijn creëren
Door 50 cent per teruggestuurd item te vragen wil Wehkamp mensen bewust maken van de impact van retourneringen. "Dat is een extra drempeltje om het terug te sturen, maar 50 cent is voor veel mensen niet onbetaalbaar", zegt consumentenpsycholoog Tim Zuidgeest.

Hij denkt dat het veel slimmer kan. Zo zou het veel moeilijker moeten zijn om iets terug te sturen. "Bij sommige webshops krijg je het retourlabel al mee in het pakket. Ze zeggen daarmee eigenlijk: er wordt veel teruggestuurd, dus daarom maken we het je makkelijk."
'Drempel moet omhoog'
De drempel voor het terugsturen moet kort gezegd omhoog, vindt de consumentenpsycholoog. Dat zou ook kunnen door het daadwerkelijke bedrag te vragen dat een retournering kost, en geen 50 cent. "Mensen denken dat die 50 cent alles dekt, maar dat is niet zo. Het terugsturen kan veel verder oplopen", zegt hij. "Iets retour sturen moet makkelijk voelen, maar moeilijk zijn."