Ga naar de inhoud
Rechtszaak tegen staat

Arriva wil meer toegang tot hoofdrailnet: 'Concurrentie goed voor reiziger'

Een trein van Arriva Beeld © ANP

Arriva gaat de strijd aan met de Nederlandse Spoorwegen. De vervoerder is samen met andere vervoerders een rechtszaak gestart tegen de staat. Ze vinden dat de NS een voorkeursbehandeling krijgt en willen zelf meer toegang tot het hoofdrailnet. Wat betekent meer concurrentie voor de reiziger?

De NS krijgt al jaren onderhands een vergunning om het grootste deel van het spoor in Nederland te gebruiken. Arriva wil het spoor juist op meer plekken delen.

Die extra concurrentie zou goed zijn, vindt Henk Zwoferink van Rail Magazine. "Ik ben er wel voorstander van", zegt hij tegen Editie NL. "Vervoerders moeten met een goed concept komen, want ik denk dat daar markt in zit. Als jij een snellere of betere trein kunt aanbieden, ben je een relevante speler. Denk hierbij aan een eigen nachttrein, of juist een prijsvechter."

Concurreren op faciliteiten

"In het vliegverkeer heb je ook veel concurrentie, je kunt kiezen of je met KLM of je kiest voor een lagere prijs met Ryanair. Het is ook niet verkeerd dat de NS het hoofdnet krijgt, alleen er moeten wel bepaalde trajecten opengesteld worden voor concurrentie", vervolgt Zwoferink.

Hij vindt het bijvoorbeeld een mooi begin dat Arriva in een gat duikt van een nachttrein van Schiphol naar Maastricht.

'Arriva
Lees ook:
'Arriva wil nachttreinen van Groningen, Maastricht naar Randstad'

Zwoferink: "Qua faciliteiten valt er ook nog wel te concurreren, denk aan wifi, stopcontacten en een snackautomaat. In Italië hebben ze zelfs businesslounges en vergaderruimtes in de trein."

In stukjes knippen

Arriva wil het spoornet het liefste in stukjes knippen, om op die manier toegang tot een groter deel te krijgen. Daar ziet Wijnand Veeneman, hoofddocent Openbaar Vervoer aan de TU Delft, wel wat kanttekeningen bij. 

"We hebben nog niet helemaal scherp hoe we dat gaan doen. Als je het net in stukken gaat knippen dan kunnen lange ritten misschien lastiger worden, omdat je dan te maken krijgt met verschillende vervoerders", legt hij uit.

Regionale lijnen

Aan de andere kant wijst Veeneman erop dat Arriva goed werk heeft geleverd op de regionale lijnen die zijn afgestoten door de NS, waarna ze terechtkwamen bij de provincie. "De lijnen zijn goed verzorgd, wat ervoor heeft gezorgd dat treinen tussen Groningen en Leeuwarden zijn ook succesvol waren. Deze aanbestedingen zijn wel relatief simpel, het gaat om overzichtelijke trajecten."