Twee euro extra neertellen voor je vliegticket om zo de lage salarissen van bagagemedewerkers op te krikken. Volgens vakbond FNV en Schiphol zou dat een goed idee zijn. Zo hebben de medewerkers een prettiger loon en zijn reizigers er zeker van dat hun koffers in goede handen zijn.
Veel partijen die zich met Schiphol bezighouden zijn het erover eens dat de lonen van bagagemedewerkers echt te laag zijn. Vakbond FNV is daarom al sinds september bezig op de cao-lonen omhoog te krijgen. Er is alleen wel een obstakel. "Schiphol wil de verhoging zelf niet betalen, maar vindt dat de luchtvaartmaatschappijen de kosten moeten dekken", zegt Stijn Jansen van de FNV.

Dat komt ook omdat het de luchtvaartmaatschappijen zijn die contracten hebben met de bagage-afhandelaren, en niet Schiphol. Het geld zou dus bij de maatschappijen vandaan moeten komen. Een tickettoeslag is daar voor nu een prima oplossing voor, denkt Jansen. "Zolang mensen maar betaald krijgen."
Twijfels
Maar niet iedereen heeft evenveel vertrouwen in het idee. Zo heeft bagagemedewerker Ton Kukler zijn twijfels bij een eventuele toeslag. "Vliegtickets zijn inmiddels al superduur, maar wij hebben er qua loon niks bijgekregen. Het duurt allemaal veel te lang."
Kukler voorziet komende zomer dezelfde praktijken als vorig jaar. "En misschien nog wel erger. Er zijn mensen weggegaan voor een beter salaris." Er is dus personeelstekort. Dat maakt de werkdruk nog hoger. "Je hebt dagen dat je in je eentje bij de band staat vanwege ziekte, of mensen komen niet opdagen."
Structurele verhoging
Wat ook nog een probleem is, is dat er andere partijen op Schiphol zijn die een beter salaris willen. Denk bijvoorbeeld aan grondstewards- en stewardessen, en de douane. Al die lonen kunnen niet worden verhoogd door een klein bedrag meer te vragen voor tickets. Daar is een structurele loonsverhoging voor nodig van bovenop.

Een koffertoeslag is waarschijnlijk te onzeker, ook als we het alleen hebben over de bagage-afdeling. Mensen moeten namelijk maar net dat extra geld neer willen tellen. Daarnaast wil Schiphol door de personeelstekorten vluchten schrappen, waardoor je je kunt afvragen of er straks wel genoeg tickets worden verkocht om de medewerkers mee te voorzien. Kukler ziet daarom liever een stelselmatige verhoging. "Dan weet je wat je verdient."