Ga naar de inhoud
Basisschool Utrecht

Leerlingen organiseren bruiloft voor meester en vriend

De kinderen deden er alles aan om het een echte bruiloft te doen lijken Beeld © Koen van der Wielen

Een speech, publiek, eten en zelfs ringen: alle ingrediënten voor een echte bruiloft waren dinsdag aanwezig op basisschool Stepping Stones in Utrecht. De kinderen van groep 7/8 vonden het hoog tijd dat hun meester Koen ging trouwen met zijn vriend, maar zelf kwam hij niet met concrete plannen. Dus namen de leerlingen het heft in eigen handen en organiseerden ze een verrassingsbruiloft. "Dat de kinderen dit doen betekent dat ze de liefde tussen twee mannen vieren. Dat vind ik extra mooi."

Het geduld van de klas van Koen van der Wielen was op. "Ze vinden al een tijdje dat ik met mijn vriend moet trouwen. Eerder vroegen ze me al om een datum, zodat ze wisten welke dag ze vrij moesten houden om te komen", vertelt hij aan Editie NL.

Organisatie

Maar de bruiloft kwam er maar niet. Dus namen de leerlingen het heft in eigen handen. Afgelopen dinsdag was het zover. "Ik moest zelf mijn vriend naar school lokken, maar verder werd ik nergens bij betrokken." 

Acht
Lees ook:
Acht bruiloften, één jurk: deze familie trouwt al 72 jaar in hetzelfde kledingstuk

Bij aankomst werden zowel Koen als zijn 'aanstaande' geblinddoekt en naar een zaal gebracht. "Daar mochten we de blinddoeken af. Er stonden allemaal stoeltjes in een typische trouwsetting opgesteld. Daar zaten niet alleen de leerlingen, maar ook andere leerkrachten en de directie. Iedereen zat in het complot."

Terwijl het echtpaar naar voren liep, klonk er muziek op de achtergrond. "Daarna hield een leerling een speech voor ons", vertelt Koen. Vervolgens gaven de twee elkaar het jawoord. "De leerlingen hadden zelfs ringen voor ons geregeld – van plastic welteverstaan, maar wel heel officieel op een kussentje."

Toen er daarna een confettikanon werd afgevuurd was de bruiloft compleet. "Ik had wel door dat ze iets van plan waren, want kinderen zijn niet zo goed in het bewaren van geheimen", lacht Koen. "Maar dat ze het zo uitgebreid zouden aanpakken had ik nooit verwacht."

Extra betekenis

Dat zijn leerlingen dit hebben georganiseerd, heeft voor hem nog een extra diepe betekenis. "Ik vertel in de klas bewust heel veel over mijn vriend, omdat ik wil dat ze zien dat er meerdere varianten van liefde bestaan. Volgende week doen we ook mee aan Paarse Vrijdag, waar ik heel actief bij betrokken ben. Dat de kinderen nu deze bruiloft op touw zetten, betekent dat ze de liefde voor twee mannen vieren. Dat is voor mij een groot compliment en maakt het extra bijzonder." 

En een echte bruiloft? "Die laat voorlopig nog even op zich wachten."