Ga naar de inhoud
1001 Arabian Nights

Ch!pz is back, en wel dankzij de kracht van TikTok

Popgroep Ch!pz scoorde in 2005 een hit met 1001 Arabian Nights, met een bijbehorend dansje Beeld © Editie NL

1001 nights, Arabian nights. Veel millennials kunnen het nummer vast nog woord voor woord meezingen. Maar ook de nieuwe generatie maakt dankzij TikTok kennis met de oude hit van de Nederlandse popgroep Ch!pz. Dankzij het platform heeft het lied opnieuw wereldwijd succes – en daarmee is het geen uitzondering.

Het dansje van 1001 Arabian Nights is veranderd in een ware TikTok-trend. De video waarin Ch!pz de choreografie uitvoert is ruim zes miljoen keer bekeken. Er zijn al 2,6 miljoen nieuwe filmpjes met het nummer gemaakt.

Het nummer, dat afstamt uit 2005, is dus weer helemaal terug. Cilla Niekoop, een van de leden van Ch!pz, is door het succes verrast. "We hebben al lang TikTok maar doen er niet veel mee. We maakten laatst voor de gein dit filmpje, omdat we het leuk vonden om iets te delen, niet om per se hoog in het algoritme te komen. Maar ik vind het heel leuk dat het zo'n succes is", zegt ze tegen Editie NL.

 

Niet alleen Ch!pz herleefde het succes van een oude hit dankzij TikTok. Eerder werden ook Dreams van Fleetwood Mac, Just the two of us van Bill Withers en Rasputin van Boney M. een hit op het platform. Bijvoorbeeld omdat jongeren de muziek van elkaar kopiëren om dansjes op te doen, zoals in de video's hieronder.

"Wat goed werkt op TikTok is muziek die catchy is", vertelt Mahi Khalesi van platenlabel ROQ 'N Rolla Music. "Of als mensen zichzelf herkennen in de tekst." 

Als nummers op TikTok aanslaan, kunnen ze in één klap razend populair worden. "Wij proberen bij ROQ 'N Rolla Music onze muziek dan ook zo goed mogelijk op TikTok weg te zetten. Vroeger richtten we ons vooral op traditionele kanalen zoals tv en radio, maar TikTok is op dit moment het hoofdkanaal." 

Ch!pz
Lees ook:
Ch!pz na acht jaar weer terug: dit deden ze in de tussentijd

Dat 1001 Arabian Nights nu zo'n hit is komt volgens Khalesi door de herkenbaarheid en nostalgie. "Het nummer is heel oud, mensen vinden het leuk om er weer naar te luisteren. En het is een vrolijk nummer. Dat doet het ook goed op het platform", vertelt ze. "Bij TikTok gaat het erom dat je een nummer echt voelt. Het hoeft niet gelikt of van hoge kwaliteit te zijn."