Wat een onschuldig chocolaatje al niet kan veroorzaken. In Groot-Brittannië wordt de Bounty tijdelijk uit de Celebrations-dozen gehaald omdat er te veel 'Bounty-haters' zijn. Ook in Nederland is het kokossnoepje niet populair. Het staat niet in de top 15 meest verkochte chocolaatjes. Waar komt die Bounty-haat vandaan?
Weeïg, schraal en korrelig. Zo omschrijft smaakexpert Marc Veltman het witte kokosmengsel in een Bounty. Hij kan zich goed voorstellen dat er mensen zijn die een afkeer hebben van deze reep. "Bij een aantal producten heb je 'lovers' en 'haters', kokos is daar een van", vertelt hij tegen Editie NL. "Als je een Bounty eet dan voelt het zanderig aan en er zitten kleine stukjes kokos in en dat vinden veel mensen niet prettig. Ook is het een beetje weeïg en die smaak associeert ons oerbrein met bedorven voedsel." Vandaar dat veel mensen het niet lekker vinden.

Net als kokos zijn er volgens Veltman meer smaken die ons in twee kampen verdelen. Zo zijn gember, koriander en kaneel onderdeel van menig discussie aan de eettafel. "Of je van koriander houdt, ligt vast in je genen. De een vindt het heerlijk, de ander vindt het naar zeep smaken, dat is genetisch bepaald. Maar ook gember heeft veel voor- en tegenstanders. Het is een heftige smaak, met een hoge intensiteit en het geeft een branderig gevoel. Sommigen vinden dat lekker, maar anderen niet."
Dat geldt volgens hem ook voor kaneel. "Het ligt er ook heel erg aan hoe het bereid wordt. Of de smaak in balans wordt gebracht. Kaneel heeft hele bittere kanten waar mensen niet van houden."
Toch is er hoop: aan veel smaken kan je volgens Veltman wennen. "Bitter vinden kinderen niet lekker, het oerbrein herkent die smaak als giftig." Maar door het veel te eten kun je het volgens hem wel lekker gaan vinden. "Maar als je geen positieve ervaring hebt gehad met bepaalde smaken, blijf je het als volwassene niet lekker vinden."

Smaken die iedereen volgens hem lekker vindt, zijn romige smaken als vanille. "De magnum bijvoorbeeld. Die is lekker romig en zoet. Dat doet ons denken aan moedermelk en dat vinden we lekker."
Voor de páár liefhebbers van kokos die er zijn, verkoopt Frances Steenkamp van Snoeperij Tum Tum kokosbollen. "Wij verkopen wel 600 verschillende soorten snoep. En daarvan hebben we er maar één met kokos. Ik denk dat mensen het toch niet zo lekker vinden."
M&M's
Bounty-haters hebben in Nederland pech: hier wordt het chocolaatje niet uit de doos Celebrations gehaald. Een woordvoerder van moederbedrijf Mars laat aan Editie NL weten de haat van Bounty in Nederland niet te herkennen. "We hebben niet het beeld dat er in Nederland Bouty-haters en -liefhebbers zijn. In Engeland zijn ze wat dat betreft wat fanatieker." Wel erkent hij dat het niet het populairste snoepje is. "In Nederland is van onze merken M&M's de grote favoriet, gevolgd door Twix en Snickers. Bounty bungelt daar ergens ver onder."
Meest verkochte chocolade
- M&M's
- Milka
- Tony's
- Cote D'or
- Merci
- Lindt
- Kinder
- Snickers
- Fin Carre
- Bueno
- KitKat
- Twix
Bron: Nielsen