Ga naar de inhoud
Survivalgids

Meester Mark over hoge werkdruk in onderwijs: 'Niet eens tijd voor wc'

Meester Mark deelt al jaren grappige uitspraken en taalfouten van kinderen op social media

Bergen administratie, nauwelijks tijd om te plassen en mondige ouders die zich met je werk bemoeien. Leraren hebben het vaak ontzettend druk. Mark van der Werf – op social media ook wel bekend als meester Mark – schreef een survivalgids met tips hoe je als leraar je hoofd boven water houdt. "Een juf vertelde me dat ze zich soms in het kopieerhok of de wc verstopt."

Hoe voorkom je dat je bezwijkt aan de werkdruk? Het is een vraag waar veel juffen en meesters volgens Mark mee kampen. "Ik durf wel te stellen dat elke leerkracht een collega heeft (gehad) met een burn-out. Vroeg of laat gooien veel leraren het bijltje erbij neer."

Actieplan

Dat is zonde, vindt hij. "Want leraar zijn is een prachtig beroep. En juist in deze tijd zijn al die juffen en meesters zo hard nodig." Daarom is het volgens hem tijd voor actie. "Je kunt wachten tot de politiek een oplossing voor het tekort presenteert, of het schoolbestuur met nieuw beleid komt. Maar dat is wachten tot je een ons weegt."

Onderwijsbond:
Lees ook:
Onderwijsbond: basisscholen komen zeker 9100 leerkrachten tekort

Om het probleem in kaart te brengen zette hij verschillende enquêtes uit. Dankzij zijn 376.000 volgers op Instagram – waar 'meester Mark' grappige taalfoutjes en creatieve ingevingen van kinderen deelt – kreeg hij veel respons. De resultaten deelt hij in zijn Survivalgids voor juffen en meesters, die dinsdag uitkomt. Daarin geven leerkrachten zelf ook tips om heelhuids het schooljaar door te komen.

Zelf geen leraar

Wat veel van Marks volgers trouwens niet weten, is dat hij zelf helemaal niet voor de klas staat. "Ik heb kort lesgegeven, eerst aan groep 3 en daarna aan groep 7. Maar ik heb me er onwijs op verkeken. Ik ben heel slecht in orde houden. De scharen en lijmpotjes vlogen me langs de oren." Daarnaast werd hij gek van de administratierompslomp. "Elke scheet moest voor mijn gevoel in drievoud genotuleerd worden."

Adempauze

Uit zijn enquête blijkt dat ook veel andere leraren met dit soort problemen worstelen. Zo heeft 28 procent tijdens een werkdag zelden tot nooit tijd om op adem te komen. "Een juf vertelde me dat ze zich soms in het kopieerhok of de wc verstopt. Daar haalt ze dan even rustig ademt en staart voor zich uit. Of ze speelt een potje Candy Crush op haar telefoon." Bijna de helft van de leraren zegt niet naar de wc te gaan tijdens de les. "Er zijn zelfs mensen die aangeven dat ze de hele werkdag niet gaan."

Minister
Lees ook:
Minister Wiersma over salarisverhoging basisschoolleraren

Wat Mark betreft kunnen leraren een voorbeeld nemen aan Diana, een van 200 leerkrachten die hij sprak voor zijn boek. "Zij pakt af en toe twee krukken. Op de ene gaat ze zitten, op de andere legt ze haar voeten. Dan kijkt ze vijf minuten hoe de leerlingen lekker bezig zijn. Haar leerlingen zeggen dan tegen elkaar: je mag de juf nu niet storen, want ze is aan het genieten."

Mark hoopt aan de hand van cijfers en anekdotes duidelijk te maken dat leraren vooral zichzelf niet moeten vergeten. "Ze mogen best wat egoïstischer zijn. Op de lange termijn ben je een leukere leraar als je goed in je vel zit. Durf af en toe te zeggen: oké, dit ging even niet perfect, maar het is goed genoeg. Morgen weer een dag."

Nieuwe poging?

Of Mark met alle tips uit zijn eigen boek niet zelf weer een poging moet gaan wagen? "Nee, ik begin er niet meer aan. Ik heb te weinig overwicht en overzicht. Leraar zijn is veel meer dan een beetje op kinderen passen. Het is een vak. Laat mij maar lekker schrijven. Ik observeer vanaf de zijlijn."