Ga naar de inhoud
Station Soest

Geleidelijn op stations moet visueel beperkten veiliger laten oversteken

Toon van Weerdenburg, De Oogvereniging Beeld © Editie NL

Stations zonder brug over de rails zijn een uitdaging voor mensen met een visuele beperking. Want hoe weet je dat je veilig het spoor oversteekt en niet juist het spoor op loopt? Vanaf vandaag is er eindelijk een oplossing voor dit probleem. Station Soest heeft als eerste station een speciale oversteeklijn. Honderd andere stations volgen later dit jaar.

Niet elk station in Nederland heeft een brug of tunnel om van het ene perron naar het andere te komen. "Op alle stations in Nederland liggen geleidelijnen over de hele lengte van het perron. Op het overpad tussen perrons lagen ze nog niet", laat Tjebbe Ruskamp, projectmanager toegankelijkheid ProRail, aan Editie NL weten.

"Het overpad is een uitdaging voor visueel beperkten, omdat je vanaf het moment dat de bellen beginnen te rinkelen en de bomen naar beneden komen nog maar 4 tot 6 seconden hebt om van het overpad af te gaan. Zonder geleidelijn is dit voor mensen met een visuele beperking een moment van paniek: ze moeten snel de weg vinden, zonder goede geleiding."

Femke
Lees ook:
Femke (48) wordt langzaam doof en blind, maar ziet nu meer dan ooit

De lijn op het overpad moest anders zijn dan de lijn langs het perron. De Oogvereniging heeft samen met ProRail de lijn ontwikkeld. "De nieuwe lijn mocht niet lijken op de al bestaande geleidelijn, want de bestaande lijn betekent 'veiligheid'", vertelt Ton van Weerdenburg van De Oogvereniging.

"Daarom hebben we een heel nieuwe geleidelijn ontwikkeld. De nieuwe geleidelijn is echt anders. Zo heeft hij een echte lijn en is-ie twintig centimeter breed." Anders dan de lijn langs het perron. "Blinden en slechtzienden moeten natuurlijk even wennen aan de lijn. We gaan hier uiteraard ook over communiceren naar onze achterban toe."

Oversteken

De Oogvereniging hoopt dat deze oversteeklijn ook op andere kruispunten wordt neergelegd. "Zo zijn er drukke kruispunten waar het welkom is. Of bijvoorbeeld bij zebrapaden die schuin lopen en bij  drukke busstations."

Blindfluencer

Tjarda Struik is bijna blind en maakt filmpjes onder de naam Blindfluencer op TikTok over haar visuele beperking. Ze krijgt regelmatig vragen van volgers hoe ze met de trein reist. "Ze willen dan weten hoe ik oversteek, hoe ik weet welke trein ik moet hebben." Die vragen beantwoordt ze dan in video's.

Vandaag steekt ze als een van de eersten het spoor over op station Soest. Met haar geleidenstok gaat ze via de geleidetegels op het perron naar de nieuwe lijn. "Hier is dus iets nieuws neergelegd. Het voelt anders, het klinkt anders. Het is echt veel beter."

Eind dit jaar zijn honderd overpaden op stations voorzien van een oversteeklijn.