Onderzoek UMCG

We eten te weinig jodium: 'Alles uit de zee zouden we vaker moeten eten'

03 september 2022 11:00 Aangepast: 05 september 2022 11:00
Sharon Looyen - Voedingsdeskundige Beeld © Editie NL

We eten steeds minder jodium en dat is reden voor Groningse onderzoekers om alarm te slaan. We hebben jodium namelijk hard nodig, een tekort kan dat schadelijke gevolgen hebben. Gelukkig is het voor een groot deel op te lossen door onze voeding aan te passen. "Zeewier eten zou een goede oplossing zijn."

Een tekort aan jodium kan negatieve effecten op onze gezondheid hebben. "Het meest bekend is dat je schildklier minder goed gaat werken als je minder jodium eet", zegt universitair docent laboratoriumgeneeskunde Janneke Dijck-Brouwer van het UMCG.

Bij zwangere vrouwen zijn er zelfs risico's voor hun ongeboren kinderen, blijkt uit studies. "De ontwikkeling van kinderen verloopt minder optimaal. Dan heb je kans op ADHD en dat de cognitieve vaardigheden minder goed ontwikkelen", legt Dijck-Brouwer uit.

Inname jodium

In 2006 kregen mannen nog 301 microgram jodium per dag binnen, dat was afgelopen jaar nog maar 205 microgram. Ook bij vrouwen daalde de hoeveelheid: van 234 microgram per dag in 2006 tot 153 microgram afgelopen jaar.

Bron: RIVM

Minder brood

Dat we minder jodium binnenkrijgen komt onder meer doordat sinds 2008 minder jodium in ons brood zit. "Sindsdien wordt er dus minder jodium gegeten. En doordat mensen tegenwoordig minder brood eten, is dat nog minder."

Een supplement kan een uitkomst zijn, vooral voor wie zwanger wil worden, want daarvoor is het ook goed om meer jodium binnen te krijgen. "Maar het helpt dus sowieso goed om daarnaast je voedingspatroon aan te passen, ook als je niet zwanger wil worden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Run op jodiumtabletten sinds onrust in Oekraïne: 'Neem ze niet preventief'

Als we kijken naar producten waar jodium inzit, gaat dat volgens Dijck-Brouwer bijvoorbeeld brood, zuivel, vis en schaal- en schelpdieren. "Het mooiste zou zijn om meer vis te eten. En zeewier eten zou een goede oplossing kunnen zijn", aldus Dijck-Brouwer.

'Alles uit de zee'

Ook voedingsdeskundige Sharon Looyen denkt dat er betere alternatieven zijn dan brood. "Alles uit de zee zouden we vaker moeten eten", zegt ze tegen EditieNL. "Eigenlijk wil je er het liefst iedere dag iets van binnenkrijgen. Je zou dus al zeezout kunnen gebruiken in plaats van keukenzout. En je kan elke week een dag vis eten, een dag garnalen en een dag iets met zeewier."

Voeding of supplementen?

Wel wijst Looyen erop dat het verschilt hoeveel jodium je nodig hebt. "Als 'gewone' volwassene is dat 150 microgram per dag, tijdens de zwangerschap 200 microgram. Maar ik zou ervoor pleiten om niet voor minimaal, maar voor optimaal te gaan: ik zou dan per dag tussen de 250 en 300 microgram aanraden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Lege oesterschelpen in Rotterdamse haven broedkamer voor platte oesters

En dat is volgens haar niet zomaar op te lossen met een supplement. "De opname vanuit voeding is beter. En in die potjes zit kwaliteitsverschil. De ene jodium is niet de andere."

Zeewiersnacks

"Een handje zeewiersnacks per dag kan al helpen om je jodiuminname groter te maken", zegt Looyen. En vis dus, maar zwangere vrouwen moeten opletten dat ze daardoor niet te veel kwik binnenkrijgen. "Dan is zeewier een betere optie."

Onderzoek zwangere vrouwen

Het RIVM onderzoekt op dit moment in opdracht van het ministerie van VWS (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) hoeveel jodium in het lichaam van zwangere vrouwen zit en of dit voldoende is. Ben jij (maximaal 12 weken) zwanger en wil je meewerken? Klik hier voor meer informatie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore