Japanse overheidscampagne

Aan de fles voor de staatskas: wat leveren alcoholaccijnzen op?

19 augustus 2022 12:49 Aangepast: 19 augustus 2022 14:28
Beeld ter illustratie Beeld © ANP

Het alcoholgebruik onder Japanse jongeren loopt al jaren terug. Een goede zaak zou je zeggen, maar daar denkt de Japanse overheid toch net even anders over. De staatskas loopt hierdoor namelijk te veel inkomsten uit accijnzen mis en dus moedigt het land jongeren nu aan om meer te drinken. Hoe erg is de Nederlandse kas eigenlijk afhankelijk van alcoholbelasting?

Op initiatief van de belastingdienst is in Japan nu de wedstrijd 'Sake Viva!' uitgeroepen, waarin 20- tot 39-jarigen worden uitgedaagd om een campagne te bedenken die jonge Japanners weer aan de fles helpt.  

"Het alcoholaccijns maakt een aardig deel uit van de totale inkomstenbelasting in Japan", zegt universitair docent Oost-Azie Studies Casper Wits van de Universiteit Leiden. "Er wordt behoorlijk wat gedronken in Japan, maar vooral door mensen die wat ouder zijn. Bij bedrijven heerst echt een drankcultuur, het is na het werk echt de bedoeling dat je gaat drinken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Japanse overheid wil dat jongeren meer alcohol drinken

"Maar de universitaire studenten drinken juist een stuk minder. Bij ons is dat weer andersom", vervolgt Wits. Met de campagne probeert het land de drankcultuur dus ook aan te wakkeren onder jongeren om ook van die groep belastinginkomsten te kunnen werven. "Die lopen hard terug, dus voor de economie zal het goed zijn."

Peter Hein van Mulligen legt uit dat de situatie in Nederland net even wat anders ligt. "De inkomsten op alcoholaccijnzen in 2021 waren iets meer dan een miljard euro. Dat is maar een klein deel van totale belastingopbrengsten. Die waren vorig jaar namelijk 223,5 miljard euro. Dat is jaren geleden wel iets hoger geweest, maar het is de afgelopen tijd niet heel hard gedaald." 

Petra de Boevere van de Slijtersunie verwacht in Nederland geen campagnes zoals in Japan Petra de Boevere van de Slijtersunie verwacht in Nederland geen campagnes zoals in Japan

Ontmoedigen

Campagnes zoals in Japan hoeven we in Nederland dan ook niet te verwachten denkt Petra de Boevere van de Nederlandse Slijtersunie. "Ik moest lachen om het bericht van Japan. Het is precies het tegenovergestelde van waar Nederland mee bezig is. Ook de WHO zet vol in op het aanpakken van roken en alcohol, maar daar heeft Japan dus totaal geen boodschap aan." 

Hier is het beleid volgens De Boevere juist volledig gericht op ontmoediging. "Hier liggen er ook plannen om de accijnzen op alcohol te verhogen, maar dan om alcoholconsumptie af te remmen. Wij van de Slijtersunie zitten ook aan de alcoholtafel, maar moeten ons best doen om de industrie draaiende te houden." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore