Ga naar de inhoud
Klimaatverandering

Hitte slecht voor asfalt: moeten onze wegen op de schop nu de aarde opwarmt?

Marc Coolen van wegenspecialist Heijmans meet de temperatuur van het asfalt Beeld © EditieNL

Het zou zomaar kunnen dat de thermometer vandaag de veertig graden Celsius aantikt. De temperatuur van het asfalt ligt nog hoger: die kan op warme dagen de vijftig graden passeren. Dat is slecht voor het wegdek, dus wordt er in verschillende gemeenten zout gestrooid om schade te voorkomen. Is ons wegennetwerk wel bestand tegen de opwarming van de aarde?

Warme temperaturen gaan ten koste van het wegdek. "Asfalt slijt het meest door het gewicht van al het verkeer, maar ook door de extreme zomer- en wintertemperaturen", vertelt Marc Coolen, bedrijfsleider van wegenspecialist Heijmans, aan EditieNL.

Zwart is heet

De zwarte kleur van het asfalt maakt dat het extra warm wordt. "De kleur komt door de bitumen: een van de belangrijkste bestanddelen van asfalt. Het is een soort plaksel dat alles bij elkaar houdt", vertelt Coolen. Het gevolg is dat het zonlicht niet reflecteert.

Nu
Lees ook:
Nu met 30 graden al tropisch in De Bilt, vanmiddag lokaal 40 graden mogelijk

Het toevoegen van een witte steenlaag zou in theorie een oplossing zijn. "Alleen het nadeel is dat de kostprijs ervan hoger ligt." Alle wegen daarmee aanleggen zou daarom wel heel duur worden.

Alternatieven

Bij normaal asfalt wordt regenwater naar het riool afgevoerd. In Breda loopt sinds twee jaar een proef waarbij het water juist wordt vastgehouden, zodat het de omgeving kan koelen. Vervolgens trekt het regenwater de grond in.

"We zien dat Klimaflex, zoals het nieuwe type asfalt heet, werkt om hittestress tegen te gaan", zegt Coolen. Maar hij plaatst ook een kanttekening: "Het wordt niet plotseling tien graden koeler. Het gaat om tienden van graden en daarom is het belangrijk om meerdere dingen te combineren om hittestress tegen te gaan. Zoals het aanplanten van meer groen."

Eigenwijze
Lees ook:
Eigenwijze diehards lopen toch 'eerste' Vierdaagsedag: 'Anders niet compleet'

Ook aan de TU Delft wordt geëxperimenteerd met alternatieven. Dat gebeurt in een proeftuin: The Green Village. "We kijken naar alternatieven voor asfalt binnen de bebouwde kom", zegt Robert van Roijen, programmamanager klimaatadaptatie aan de TU Delft. "We hebben bijvoorbeeld parkeerplekken met gras."

Dat helpt, want gras zorgt voor verkoeling. "Hittestress ontstaat vaak in omgevingen met zwarte daken en donkere wegen. De warmte kan daar geen kant op. In de avond koelt het nauwelijks af. Het lijkt alsof je in een oven woont."

Keramische tegels

Ook ligt er in de proeftuin Zoak-bestrating: keramische tegels die regenwater absorberen. "Ze werken als een soort spons", legt Van Roijen uit. "Als het regent, absorberen de tegels het regenwater. Zodra het warm is, verdampt het water en dat maakt dat de tegels en de omgeving minder heet zijn."

De tegels liggen ook al in een aantal gemeenten. "Er zijn verschillende soorten kleuren van en er wordt onderzocht welke het best tegen de hitte kan." Toch is dit volgens Van Roijen niet genoeg. "Los van deze innovaties heb je echt groen nodig om hittestress tegen te gaan."