Er komt een einde aan het grootste YouTube-evenement van Nederland, de Dutch YouTube Gathering (DYTG). Volgens de organisatie is het onmogelijk om het evenement nog betaalbaar te organiseren, nu influencers torenhoge bedragen eisen. "Vroeger woonden ze nog bij hun ouders, nu moeten ze ook de gasrekening betalen."
Het is het einde van een tijdperk, als je het organisator Eelco Kingma vraagt. Binnenkort is de laatste editie van DYTG, het eerste grote YouTube-evenement van Nederland. Hier vinden al twaalf jaar lang meet & greets plaats met bekende influencers zoals Dylan Haegens, Enzo Knol en de mannen van StukTV.
Stijgende prijzen
Kingma trekt niet vrijwillig de stekker uit DYTG. "Je merkt dat het landschap van de influencers heel erg is veranderd", legt hij uit aan EditieNL. De tijd dat YouTubers gratis of voor een prikkie naar zijn evenement kwamen, is voorbij. "Vroeger woonden ze nog bij hun ouders en gingen ze nog naar school. Maar nu moeten zij ook de gasrekening kunnen betalen."

Om het evenement rendabel te houden zou een meet & greet zo'n duizend euro per influencer mogen kosten, maar dat lukt niet meer. "De wereld is allemaal erg geprofessionaliseerd. YouTubers vragen heel veel geld om aanwezig te zijn en voor het model dat we nu hebben werkt dat gewoon niet."
Kosten YouTuber
Prijzen beginnen bij zo'n € 850 voor kleinere YouTubers zoals Gladjakkers. In het middensegment, waar bijvoorbeeld Supergaande onder valt, betaal je zo'n € 2750 voor een YouTuber. Wil je een influencer uit het hogere segment, denk aan Bram Krikke, dan kun je denken aan € 6500.
Bron: Bekende Artiest Boeken
Wie zo'n influencer wil aanvragen voor een evenement kan terecht bij het bedrijf Bekende Artiest Boeken. "Meestal gaat het bij zo'n meet & greet om een handtekening en een foto", vertelt eigenaar Robert den Brok. "En soms, als ze iets speciaals te vertellen hebben, dan doen ze nog een praatje voor het publiek."

Ook hij heeft de markt door de jaren flink zien professionaliseren. "Toen we begonnen dachten we: dit gaat niks worden. Maar dat is nu wel anders. De prijzen liegen er niet om. We krijgen veel aanvragen binnen, maar tachtig procent daarvan knapt uiteindelijk af op de prijs. Influencers zijn niet goedkoop."
Reactie Enzo Knol
Volgens Enzo Knol heeft de ondergang van stoppen van DYTG niet alleen met de kosten van de YouTubers te maken. Zijn deelname in 2015 was hem niet goed bevallen. "Het was toen zo slecht geregeld dat ik niet meer ga. Het was onwijs druk. Ik wil niet dat fans zes uur lang in de rij moeten staan en veel te veel geld betalen voor een ticket", zegt hij tegen EditieNL. Zijn meet & greets vallen daarom nu onder eigen beheer.
DYTG laat daarop in een reactie weten: "Door de ongekende groei en populariteit van Enzo in 2015 ontstonden er lange wachtrijen. Dit probleem hebben we in latere edities opgelost met besloten meet & greets."