Meer aanbod

'Van een oud vrouwtje geweest': hier moet je op letten als je een gebruikte e-bike koopt

28 juni 2022 13:56 Aangepast: 28 juni 2022 14:23
Wouter Duijndam - fietsdeskundige ANWB Beeld © EditieNL

Van alle tweedehandsfietsen die vorig jaar zijn verkocht is een derde elektrisch. Verkooptermen als 'van een oud vrouwtje geweest' en 'heeft altijd binnen gestaan' zullen in veel gevallen waar zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je geen kat in de zak koopt?

De markt voor gebruikte e-bikes neemt toe. Niet alleen door particulieren die hun fiets te koop zetten maar ook door bedrijven die zich specifiek op tweedehands e-bikes richten. Zo is sinds kort het Franse bedrijf Upway in Nederland actief. Zij willen het kopen en verkopen van tweedehands e-bikes nog makkelijker maken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Markt voor tweedehands e-bikes wordt enorm, net als bij auto's'

Maar ook de Nederlandse webwinkel Cheapassbikes.nl verkoopt gebruikte e-bikes. Omdat een elektrische fiets veel complexer is dan een standaard fiets moet er meer gecheckt worden voordat een fiets online kan. Zo meten ze de accu's altijd door voordat ze een fiets doorverkopen.

"Als ze goed genoeg zijn, dan kunnen ze nog een keer worden gebruikt", vertelt Alexander Povel van de webwinkel tegen EditieNL."Wanneer de accu er slecht aan toe is kunnen wij de meeste batterijen zelf refurbishen." 

ANWB

Als je zelf bij een particulier een tweedehands e-bike koopt moet je volgens Wouter Duijndam van de ANWB ook op meer dingen letten dan wanneer je een normale fiets koopt. "Wat betreft het reguliere onderhoud, is een e-bike bijna hetzelfde als een normale fiets. Zo kijk je in de basis naar roest of andere gebreken. Waar het verschil zit, is dat je bij een e-bike te maken hebt met elektronica", zegt hij tegen EditieNL.

Zo kun je natuurlijk niet goed zien of de batterij nog goed is. Hij raadt daarom aan om de fiets altijd door een fietsenmaker te laten checken. "Een accu zal na zo'n vier tot vijf jaar, afhankelijk van het gebruik, echt wel op zijn. En tot die tijd zal de capaciteit afnemen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederlandse maker stoere e-bikes haalt 1 miljoen op: 'Fatbike is blijvertje'

De accu kun je eigenlijk alleen bij een fietsenmaker laten controleren. "Daar zitten meestal wel kosten aan verbonden. Maar als je geen kat in de zak wil kopen is het wel belangrijk om dit te laten checken."

Proefrit

Daarnaast adviseert hij ook om net als bij een auto altijd een proefrit te maken. En dan niet even de straat op en neer. "Maak een uitgebreide proefrit. Je moet echt een aantal kilometers maken. Waarbij je ook in verschillende omstandigheden rijdt."

Denk bijvoorbeeld aan de fietstunnel. "De fiets moet bij het omhoog rijden echt maximaal gaan ondersteunen. Als er iets mis is, dan merk je dat in die extreme scenario's. Soms zie je op dat soort momenten ook foutcodes verschijnen op het display, dan weet je dat er iets aan de hand is."

Knijp ook een paar keer goed in de remmen. "Een elektrische fiets is zwaarder. Een normale fiets weegt 12 tot 15 kilo. Een elektrische fiets is 21 tot meer dan 30 kilo. Dat heeft invloed op de slijtage van banden en remmen, die worden gewoon meer belast. Het is daarom ook goed om daar nog even extra op te letten."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore