Ga naar de inhoud
Tentoonstelling

Poster is uit tienerkamer verdwenen: 'Zwijmelen nu via Instagram'

Veel foto's van William Rutten werden vroeger afgedrukt op posterformaat voor in tijdschriften Beeld © EditieNL

The Beatles, Che Guevara, bikinimodellen of de Backstreet Boys: menig tienerkamer hing vroeger van plint tot plafond volgeplakt met posters. Design Museum Den Bosch brengt daar met een nieuwe tentoonstelling een ode aan. Maar aan onze eigen muren hangen posters allang niet meer.

Zonder 'posterkoning' Engel Verkerke hadden veel tienerkamers er vroeger heel anders uitgezien. De tentoonstelling in het Design Museum Den Bosch is een ode aan hem, vertelt directeur Timo de Rijk.

"In de jaren vijftig zag Verkerke dat mensen de behoefte hadden om zichzelf uit te drukken. Dat kon volgens hem door posters van auto's, een strand of een bloot meisje aan de muur te hangen. Dat bestond voor die tijd nog niet."

Volgeplakte muren

De posters die Verkerke ging verkopen met zijn bedrijf Verkerke Reprodukties waren razend populair. "Vooral in de jaren zestig, zeventig en tachtig", weet De Rijk. "Posters van sterren zijn ook heel lang populair geweest."

De kamer van fotograaf William Rutten hing er vroeger ook vol mee. "Van Kiss, The Beatles, Queen", somt hij op. "En vooral in mijn periode als Doe Maar-fan had ik veel posters."

Den
Lees ook:
Den Bosch krijgt sneakertentoonstelling: 'Dit is ook kunst'

Veel van zijn eigen plaatjes zijn vroeger ook als posters afgedrukt. "De fotoshoot met de Spice Girls, bijvoorbeeld. Dat zijn mijn bestverkochte foto's. In een jaar tijd heb ik 200.000 gulden verdiend doordat die foto's over heel de wereld in tijdschriften terecht kwamen."

Vervangen door Instagram

Ook nu zijn er nog posters. Zo zijn er woonwinkels en webshops die ze verkopen. Maar hele wanden ermee beplakken? Dat doen we niet meer. "Ik denk ook niet dat dat terugkomt", zegt directeur De Rijk. "Met wie of wat je je verbonden voelt, zich tegenwoordig in je telefoon in plaats van dat het aan de muur hangt."

William Rutten ziet ook dat we op een heel andere manier naar posters kijken. "Er zit geen romantisch gedoe meer om die foto's. Vroeger was de artiest volledig onbereikbaar. Nieuws over de artiest las je pas in een popblad en dan was het vaak al oud", legt hij uit. "Het enige wat je had was een poster. Nu kun je alles van een artiest volgen via Instagram. We hebben geen poster meer nodig om weg te zwijmelen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore