Alle plekken bezet

Tilburgers willen betaald parkeren invoeren in eigen straat: 'Nooit plek voor ons'

27 juni 2022 10:07
Bewoners balen van de parkeerdrukte in hun straat Beeld © EditieNL

Een groep buurtbewoners uit Tilburg pleit voor betaald parkeren in hun eigen straat. Dat klinkt misschien gek, maar juist doordat iedereen er gratis mag parkeren, kunnen ze zelf nooit een plekje vinden. "Gratis parkeren is niet meer van deze tijd."

In bijna het hele gebied binnen de ringbaan in Tilburg betaal je voor een parkeerplek. Maar in vijf straten aan de oostkant van de stad is het parkeren nog gratis. En daar maken bezoekers maar al te graag gebruik van.

Rondjes rijden

Buurtbewoners kunnen nauwelijks meer een plekje in eigen straat vinden en pleiten nu voor betaald parkeren. "We moeten 's avonds steeds rondjes rijden in de hoop een plekje te vinden. En die rondjes worden steeds groter", vertellen twee bewoners aan EditieNL. "En als we parkeren buiten de gratis straten, moet de meter aan. Voor die gebieden krijgen we geen vergunning." Ze pleiten voor betaald parkeren in eigen straat, zodat ze zelf een vergunning kunnen aanvragen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Eigenaar elektrische auto hoeft straks minder te betalen voor parkeren

Het feit dat er betaald parkeren is ingevoerd in het centrum is de oorzaak van het probleem, legt verkeersdeskundige Marco van Burgsteden van kennisinstituut CROW uit. "Als je daar een gebied voor aanwijst, moet je ook nagaan wat het verdringingsgebied gaat zijn."

Voorkomen dat de bewoners er last van hebben kan een puzzel zijn, maar er zijn mogelijkheden. "Je kan het bijvoorbeeld oplossen met vergunningen. Of door simpelweg ook dáár betaald parkeren in te voeren."

Betaald parkeren

De afgelopen tien jaar nam de oppervlakte van het gebied waar je in Nederland betaald parkeert met 33 procent toe. Dat levert gemeenten een hoop geld op. In 2017 haalden ze in totaal nog 760 miljoen euro aan parkeergelden binnen, vorig jaar was dat al ruim een miljard euro.

Bron: Spotzi / CBS

Dat steeds meer plekken in Nederland parkeerregulering hanteren, is volgens Van Burgsteden niet vreemd. "Parkeerruimte is schaars: het gaat om twaalf vierkante meter per plek en dan nog alle ruimte die nodig is om erop en eraf te komen. Die ruimte is niet in alle steden aanwezig."

Kostenplaatje

De overheid maakt ook kosten met die parkeerplekken. "Het parkeergeld kan worden gebruikt om de plekken te onderhouden en bijvoorbeeld handhavers te betalen die in de gaten moeten houden of iedereen zich netjes aan de regels houdt." En betaald parkeren heeft nog meer voordelen. "Het zorgt ook voor meer doorstroom. Mensen houden een plek niet lang bezet."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Auto parkeren bij kantoor wordt steeds lastiger door klimaatdoelen

Gratis parkeren heeft die voordelen niet. "Het is niet meer echt van deze tijd, denk ik. Al zal de detailhandel het daar niet mee eens zijn", aldus de verkeersdeskundige. "Het werkt autobezit in de hand, terwijl het beter zou zijn als de auto minder wordt gebruikt voor korte afstanden in de steden."

Tweede auto

Als parkeren geld kost denken mensen volgens hem bovendien extra na over hun autobezit. "Veel mensen hebben een tweede auto en uit onderzoek blijkt dat die veel stilstaat. Als er minder parkeerplekken zijn, wordt het minder interessant om die tweede auto te houden." In nieuwbouwwijken wordt daar al meer over nagedacht door het aantal parkeerplekken te beperken.

Gemeente Tilburg

De gemeente Tilburg heeft laten weten dat de bewoners volop inspraak hebben gehad bij het maken van de plannen voor betaald parkeren. In december komt er een evaluatie van de parkeerregeling.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore