Westerborkfilm

Mensen geïdentificeerd dankzij inkleuren film: 'Maanden bezig met twee minuten'

26 mei 2022 11:36 Aangepast: 26 mei 2022 11:39
Aan de hand van deze ingekleurde beelden zijn drie mensen geïdentificeerd Beeld © The Media Brothers / Planet X

Opnieuw zijn er mensen geïdentificeerd uit de Westerborkfilm. Vorig jaar kon de identiteit van dertien anderen uit de film uit 1944 ook al worden achterhaald doordat onderzoekers de beelden hadden laten restaureren. Daarbij is het filmmateriaal gedeeltelijk ingekleurd. Dat is volgens onderzoekers erg belangrijk bij de identificatie van personen.

Onderzoekers hebben drie personen weten te identificeren: het echtpaar Eduard Braunberger en Geertruida Fransman, en diamantair Elias Spitz. Alle drie zijn overleden. Op de beelden zie je hoe ze in kamp Westerbork wachten op de trein voor transport naar Auschwitz.

Westerborkfilm 

De Westerborkfilm bevat de enige bewegende beelden van een kamp tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hierin is te zien hoe Joden, Roma en Sinti van kamp Westerbork worden getransporteerd naar vernietigingskamp Auschwitz. De film is gemaakt door de Joodse fotograaf Rudolf Breslauer in opdracht van kampcommandant Albert Gemmeker.

Een van de bekendste beelden uit de film is die van het 9-jarige meisje Settela Steinbach, die haar hoofd tussen de deuren van een wagon steekt.

Dichterbij

Het is van groot belang dat de mensen uit de film worden geïdentificeerd, vertelt onderzoeker Koert Broersma. "Vooral voor nabestaanden is het goed dat de mensen uit de film een naam krijgen. Dan weten ze dat die persoon familie is. Ook is het vanuit educatief oogpunt goed, omdat de namen veel meer zeggen dan alleen dodenaantallen", legt hij uit aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Overlevende kamp Westerbork: 'Jaloers geweest dat ik niet met de trein mee mocht'

Het grootste deel van de film bestaat uit beelden van de industriebarakken. Daar zijn eerder al meerdere mensen geïdentificeerd. De onderzoekers hebben zich nu specifiek gericht op de transportbeelden. Daarvoor zijn twee minuten van de film gerestaureerd.

Vóór het inkleuren Vóór het inkleuren
Na het inkleuren Na het inkleuren

Dat restauratieproces is niet eenvoudig, weet Robert Schinkel, regisseur en producent van The Media Brothers, die eraan heeft gewerkt. Ieder element uit elk beeld moest handmatig met verschillende kleuren worden ingekleurd. "We moesten minutieus ieder personage uitknippen en met historici overleggen. Bijvoorbeeld over wat ze aanhadden en hoe de barakken er in die tijd uitzagen", vertelt Schinkel aan EditieNL.

Zo was het ook moeilijk om de juiste huidskleuren te bepalen aan de hand van grijstinten. "Bij elkaar kost dat veel tijd. We zijn maanden bezig geweest met twee minuten film."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Cenzy fietste in 13 dagen van Auschwitz naar Westerbork: 'Ik werd er stil van'

Hij vindt dat de ingekleurde beelden het gevoel geven alsof je er zelf bij bent. "Het idee was ook om de beelden dichtbij te brengen, zodat we aan jonge generaties kunnen laten zien wat er is gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog."

Samen met zijn collega’s gaat Schinkel kijken of ze nog meer beelden kun restaureren. Onderzoeker Boersma vermoedt dat er dan nog meer mensen geïdentificeerd kunnen worden.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore