Beter zichtbaar

Amsterdam doet proef met bredere zebrapaden: 'Veiliger'

23 mei 2022 09:05
Het nieuwe zebrapad Beeld © EditieNL

Het klinkt simpel: maak zebrapaden wat breder, zodat automobilisten ze beter kunnen zien en eerder stoppen. In Amsterdam doen ze momenteel een proef met zo'n 'gevleugeld' zebrapad. Heeft dit echt effect?

De nieuwe zebrapaden zijn niet alleen breder, maar hebben ook een andere vorm: die van een Z. "Daardoor heb je als auto meer ruimte om te stoppen", vertelt Egbert de Vries, wethouder Verkeer in Amsterdam. "In België wordt er al langer mee geëxperimenteerd. De ervaringen zijn goed."

Daarom wil de gemeente Amsterdam het ook proberen. "Er zijn nog te veel mensen die betrokken raken bij ernstige ongevallen. Daarom kijken we naar kleine aanpassingen om de stad veiliger te maken", zegt de wethouder.

Wel of geen stoplichten

Als de huidige proef succesvol verloopt, verschijnen de brede zebrapaden op meer plekken in de stad. Vooral op plekken waar geen stoplichten zijn. "Bij zebrapaden met stoplichten gaat het meestal wel goed. Maar zonder stoplichten loop je toch meer risico dat automobilisten het pad niet op tijd zien."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nooit meer het knopje van het stoplicht aanraken: het kan dankzij Wim

Zebrapaden hebben van zichzelf al een hoge attentiewaarde, vertelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Ze zijn zichtbaar omdat automobilisten normaal gesproken al op de weg letten. Bij borden is dat anders, die vallen minder op", zegt hij tegen EditieNL.

Simpele oplossing

Toch denkt hij zeker dat zo'n breder zebrapad goed kan werken. "In Rotterdam hebben ze ook zo'n zebrapad, vlak bij De Kuip. Die werkt het heel goed." De zebrapaden die we nu hebben zijn erg smal, vindt hij. "Soms zijn heel simpele oplossingen het best, maar je moet er wel opkomen."

Afhankelijk van locatie

Maar het is volgens hem ook belangrijk om – behalve de breedte – op andere zaken te letten. "Je moet goed nadenken over de plek. Bij een weg waar je 70 kilometer per uur mag rijden heeft het weinig zin. Dan is het gewoon te moeilijk snel om af te remmen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Verwarrend regenboogzebrapad: 'Wachten tot het fout gaat'

Ook rondom winkelcentra raadt hij af om zebrapaden te plaatsen. "Dan krijgen automobilisten het idee dat ze alleen bij de zebrapaden voorzichtig moeten zijn, maar bij een winkelcentrum moet je overal rekening houden met voetgangers. Voetgangers nemen ook vaak voorrang omdat ze voorrang hebben, maar niet alle automobilisten houden daar rekening mee."

Met mate

Het is niet per definitie zo dat je alle aanwijzingen maar groter en zichtbaarder moet maken, zegt de verkeerspsycholoog. "Anders wordt het een beetje een kermis. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor regenboogzebrapaden. De boodschap is goed, maar het is niet verstandig om verschillende soorten zebrapaden te hebben. Dat schept alleen maar verwarring." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore