Duurzame stedentrip

TUI gaat met nachttreinen naar Europese steden rijden: 'Duurzame keuze aanbieden'

03 mei 2022 16:33
Een nachttrein naar Praag, foto ter illustratie Beeld © ANP

Stap jij deze zomer in het vliegtuig of in de auto om op vakantie te gaan, of pak je misschien wel de trein? Dat laatste probeert TUI makkelijker te maken: vanaf eind deze maand biedt de reisorganisatie treinreizen aan naar zes steden in Europa. Zou dat kunnen helpen om Schiphol te ontlasten, nu het daar zo druk is?

Om meer stedenreizen met de trein aan te kunnen bieden, is TUI Nederland een samenwerking aangegaan met GreenCityTrip. Vanaf 25 mei kunnen mensen met de trein van deze organisatie naar Kopenhagen, Praag, Wenen, Venetië, Milaan of Florence reizen. Dat gebeurt 's nachts, het gaat namelijk om nachttreinen met slaapplaatsen erin.

TUI wil hiermee reizigers een keuze voor duurzamer reizen aanbieden, vertelt woordvoerder Petra Kok. "Duurzamer reizen betekent ook dat je je klanten verschillende vervoerskeuzes moet bieden op bestemmingen waar dit mogelijk is. Het kan Schiphol mogelijk iets ontlasten, maar dat is niet het primaire doel."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Dit is nog maar de meivakantie'; piekdrukte Schiphol houdt aan

De beschikbaarheid van de reizen per trein is voorlopig nog beperkt. "Op specifieke data worden bepaalde routes gereden, ze gaan nog niet een bepaald aantal keer per week of maand. Dat zal in de toekomst uitbreiden, hopen we", aldus Kok.

Milieu als drijfveer

De problemen op Schiphol zal het daardoor niet zomaar kunnen oplossen, denkt ook reisondernemer Ingmar Bruinsma van travelclown.nl. "Het is een druppel op een gloeiende plaat."

Maar zeker met oog op duurzaamheid vindt hij het een goede ontwikkeling. "Naar Zakynthos met de trein zit er niet in, maar bijvoorbeeld Praag en Wenen zijn prima met een nachttrein te doen. Het is niet de heilige graal, maar ik hoop dat er straks nog meer treinen gaan."

Ingmar Bruinsma Ingmar Bruinsma

In de jaren tachtig en negentig verdwenen veel nachttreinen. "Het kostte geld en niemand kon het overeind houden." Jammer, vond Bruinsma. Maar nu komen steeds meer nachttreinen terug. "Ook door een stukje milieu. Dat is een van de drijfveren erachter. De nachttrein kreeg weer een beetje schwung. Ik vind het een goede ontwikkeling."

Privéwagon

Wel vindt de ondernemer dat nachttreinen nog een upgrade nodig hebben om voor reizigers echt aantrekkelijk te worden. "Ze willen het ook voor zakelijke reizigers maken, maar de trein moet dan wel ingericht worden als werkplek, dat is nu niet het geval. De Wi-Fi is te slecht en de tafels zijn te klein", geeft hij als voorbeeld. "En in de goedkoopste klasse is het enorm krap en moet je in een stoel slapen. Privéwagons zijn bijna niet te betalen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore