Goed voor conditie

ProRail wil roltrappen niet onnodig laten draaien: 'Kost te veel energie'

25 april 2022 12:04 Aangepast: 27 april 2022 12:18
Aldert Baas van ProRail Beeld © EditieNL

ProRail gaat de roltrappen op treinstations minder actief maken. De spoorwegbeheerder wil op die manier energie besparen. De roltrappen zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de energiekosten van het bedrijf. Daarnaast is het ook voor onze gezondheid niet verkeerd om vaker de trap te pakken. "Het versterkt je botten en spieren."

ProRail verbruikt op dit moment per dag evenveel energie als een middelgrote stad, zoals Amersfoort. De roltrappen zijn de grootste stroomslurpers: twintig procent van alle verbruikte energie van het spoorbedrijf gaat daar naartoe. Vooral roltrappen die omhoog gaan verbruiken veel stroom.

Verscherpte richtlijnen

Tijd dus om daar iets aan te doen. "We willen scherp kijken wanneer de roltrappen draaien en wanneer niet", vertelt woordvoerder Aldert Baas van ProRail aan EditieNL. "Misschien kunnen we een sensor plaatsen zodat ze alleen actief zijn als er mensen op staan."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Van roltrap naar bankje: 'Je gooit historisch materiaal toch niet weg?'

De roltrappen verwijderen doet ProRail niet. "Ze vormen comfort voor onze reizigers. Op veel stations heb je meerdere trappen nodig voordat je op het gewenste perron bent, dus dan is zo'n roltrap erg fijn. Natuurlijk zijn er ook liften, maar die zijn langzamer en minder gebruiksvriendelijk."

Energie besparen

De roltrappen zijn niet het enige waar ProRail naar kijkt om het energieverbruik terug te dringen. Er wordt ook nagedacht over zonnepanelen, sensoren op lampen en andere manieren om de energiedoelstellingen te halen.

ProRail hoopt dat mensen vaker de gewone trap zullen pakken. En dat is niet alleen qua energieverbruik voordelig. "Traplopen is spier- en botversterkend", vertelt Noor Willemsen, specialist Fit & Gezond bij Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Conditie

Al zet een enkele keer traplopen natuurlijk niet veel zoden aan de dijk. "Hoe vaak je de trap op en af moet om echt verschil te maken, weten we nog niet. Maar het helpt in ieder geval dat je ademhaling versnelt en je hartslag verhoogt. Je hele lijf wordt aan het werk gezet."

Noor Willemsen, specialist Fit & Gezond Noor Willemsen, specialist Fit & Gezond

Bovendien helpt het om gedurende de dag kleine beetjes te bewegen, wat we volgens Willemsen meer moeten doen. "Volgens de Nederlandse beweegrichtlijnen moeten we wekelijks 150 minuten bewegen en dus twee keer bot- en spierversterkende oefeningen doen. De beweegminuten halen de meeste mensen niet. De trap pakken helpt daarbij, want dat werkt ook versterkend voor je botten en spieren."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore