Oekraïense vlag

Blauw-geel valt ons op: 'Het is een sterke kleurencombinatie'

08 maart 2022 17:46
Verslaggever Lonneke Haveman onderzoekt waar de kleuren voor staan Beeld © EditieNL

Bruggen en gebouwen door het hele land kleuren blauw en geel om onze steun te betuigen voor Oekraïne. Het zijn de kleuren van de Oekraïense vlag en we associëren deze kleuren nu dan ook erg met dat land. Maar misschien is het je ook ineens opgevallen hoeveel logo's blauw-geel zijn. Bedrijven hebben daar niet zomaar voor gekozen.

De NS, Zeeman en Ikea hebben allemaal iets met elkaar gemeen: een logo in de kleuren blauw en geel. Misschien vallen andere logo's en beelden met deze kleuren je ook ineens veel meer op sinds we wereldwijd onze steun betuigen aan Oekraïne. Dat is niet gek, denkt consumentenpsycholoog Tom van Bommel. "Als een kleurencombinatie veel in het nieuws is, is het top of mind en valt het sneller op in de omgeving."

Contrast

Een bedrijf kiest niet zomaar voor een kleur, want die hebben allemaal een eigen betekenis. "Zo staat geel voor optimisme en intellect en blauw voor verstand en ratio", legt kleurspecialist Marijke van Loon uit aan EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Mark Rutte doet oproep aan Nederlandse volk: 'Help Oekraïne'

Kleurenspecialist Marijke van Loon Kleurenspecialist Marijke van Loon

Blauw en geel samen, dat is een opvallende en sterke combinatie: "De kleuren zijn bijna complementair. Ze staan tegenover elkaar in de kleurencirkel en versterken elkaar het meest", zegt ze tegen EditieNL.

Consumentenpsycholoog Van Bommel denkt dat dat dan ook de reden is dat veel bedrijven voor blauw en geel kiezen. "Ons oog is heel erg aangetrokken tot contrast. Stel je zou groen en bruin kiezen, die in elkaars verlengde liggen, wordt het effect kleiner." Van Bommel legt uit dat een logo met blauw en geel daarom ook niet afhankelijk is van de omgeving. "De kleuren springen er sowieso uit omdat het contrasteert."

Harmonieuze kleuren

Ook geven de kleuren geel en blauw samen de uitstraling dat een bedrijf voordelig is. "Dat is een associatie die is ontstaan doordat een aantal winkels die goedkoopheid uitdragen met blauw en geel werken", zegt Van Bommel. Bij luxere merken worden juist meer harmonieuze kleuren gebruikt. "Blauw en geel zijn best schreeuwerig, voor een chique uitstraling wil je juist rust creëren met bijvoorbeeld bordeaux of goud."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore