Een auto van de zaak, gratis eerste klas reizen of een sportschoolabonnement: bedrijven trekken alles uit de kast om op deze overspannen arbeidsmarkt aan personeel te komen. Werkgevers kunnen er nu ook voor kiezen hun werknemers een schoonmaker cadeau te doen wanneer ze in dienst komen. Een Udens bedrijf biedt deze service aan. Gaat dit werknemers over de streep trekken? "Dit is niet de reden om ergens te solliciteren."
In het laatste kwartaal van vorig jaar waren er 105 vacatures per 100 werklozen. Oftewel: er zijn een stuk meer openstaande vacatures dan mensen die kunnen werken. Als werkgever moet je dus aardig je best doen om iemand binnen te halen.
Een schoonmaker aanbieden aan nieuwe werknemers zou volgens de Udense startup Zizo zomaar eens een oplossing kunnen zijn. De startup biedt schoonmakers aan bedrijven die hun werknemers willen bijstaan in huishoudelijke klusjes als ramen zemen, stofzuigen of onkruid wieden.
Vrije tijd
"Parttimers kunnen meer werken als ze minder tijd kwijt zijn aan huishoudelijk werk", zegt Zizo manager Jessica Laurense. "En de mensen die wij aannemen als schoonmaker hebben ook meteen een goede baan. Het is dus een win-win situatie."
Ook is het volgens haar een goede manier om een bedrijf aantrekkelijker te maken voor werkzoekenden. Met name jongeren zouden hier goed op reageren. "Met een schoonmaker in huis houden ze meer tijd over en jongeren willen graag vrije tijd en flexibel kunnen zijn."
Extra's
Mourat El Moussati, oprichter van sollicitatiemarkt.nl, denk dat deze voorwaarde voor nieuwe werknemers niet veel uit gaat maken. "Er zal ongetwijfeld een kleine groep zijn die dat leuk vindt, maar het is niet de reden om ergens te solliciteren", zegt hij tegen EditieNL.

Volgens hem kijken sollicitanten meer naar de functie en visie van een bedrijf. "Bijvoorbeeld of ze bezig zijn met duurzaamheid en inclusie." Ook gaan ze eerst na of de uren en het salaris wel bij hun past. "Pas als dat allemaal klopt, komen de extra's als een telefoon, auto of schoonmaker van de zaak om de hoek kijken."
Productiever
Daarnaast geven werkgevers een bepaald signaal af: "Zo van, 'als ik een schoonmaker fiks worden mijn werknemers nog productiever.'" Hij denkt dat bedrijven beter kunnen investeren in arbeidsvoorwaarden als kinderopvang en sportfaciliteiten om werknemers echt voor zich te winnen. "Dat heeft meer effect."