Een gratis bakkie pleur tijdens het boodschappen doen. Tijdens de coronacrisis zat dat er niet in, want door de maatregelen moesten de koffiepunten in supermarkten dicht. De aanstaande versoepelingen brengen daar verandering in. "Zodra de mondkapjesplicht en de anderhalve meter eraf gaan, bieden we weer gratis koffie aan."
Dat gratis kopje koffie hoort er gewoon bij in de supermarkt, vindt Sabine Zondag, eigenaar van PLUS in Pijnacker. "Je wil dat boodschappen doen voor klanten zo aangenaam mogelijk wordt", zegt ze tegen EditieNL. "Een supermarkt heeft ook een sociale waarde. Ik zie mensen even met elkaar kletsen en dat gebeurt vaak met een kopje koffie."
Met name voor ouderen is de supermarkt een dagelijks uitje. "Zij zijn helemaal blij met het kopje koffie en komen echt voor het praatje en de gezelligheid", zegt Zondag.
Maatregelen eraf
Door de coronacrisis mochten de koffieautomaten niet meer gebruikt worden in verband met doorstroming in de winkel en hygiëne. "We kregen veel reacties van mensen die hoopten dat het snel weer mocht", vertelt de ondernemer. "Je merkte ook echt verschil op het sociale vlak."

Zodra het weer mag, komt het gratis kopje koffie dan ook terug in haar supermarkt. "Vanaf het moment dat de mondkapjesplicht en de anderhalve meter eraf gaan, dan gaan we weer gratis koffie aanbieden. We bewegen mee met de maatregelen", zegt Zondag. Ook bij de andere winkels van PLUS en de supermarkten van Albert Heijn komt het gratis bakkie pleur dan terug.
Gek op koffie
We drinken heel wat koffie in Nederland. Koffie is na kraanwater namelijk het meest gedronken drankje in ons land. Zo'n 80 procent van de mensen boven de 18 drinkt het. Het gaat gemiddeld om vier koppen koffie per dag, wat uitkomt op 1460 koppen koffie per jaar.
Bron: Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee
Makkelijk praten
Koffie heeft van zichzelf al een sociale functie, zegt hoogleraar sociologie Beate Volker van de Universiteit Utrecht. "Met koffie in de hand kan je makkelijk over andere dingen praten", zegt ze tegen EditieNL. "Het draagt bij aan ontspanning en het leggen van contact. De koffiemachine is ook op kantoren de plek waar je spreekwoordelijk gesprekken voert."
Sociale sfeer
Toch heeft Volker haar twijfels of het in de supermarkt veel effect heeft. "Mensen zijn te druk", meent ze. "Als je die sociale sfeer wil creëren moet je echt ruimte maken zodat mensen kunnen blijven staan. Een tafel nodigt al meer uit. En als er verder in een dorp weinig is, kan het wel een sociale functie krijgen."
Dat is precies wat Sabine Zondag van plan is te doen. "Ik denk dat de koffietafel ook weer terugkomt, met een boekje om wat te lezen."