Seksueel misbruik

Een week na BOOS: hoe nu verder? 'Mag niet wegebben'

27 januari 2022 13:21
Journalist en schrijver Milou Deelen hoopt dat het niet bij een hype blijft Beeld © EditieNL

Het is vandaag precies één week na de BOOS-uitzending over het seksueel grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland. Miljoenen mensen keken ernaar en we raakten er niet over uitgepraat. Toch lijkt het erop dat de mediastorm inmiddels is gaan liggen. Hoe nu verder?

"Hopelijk blijft het niet bij een hype", zegt journalist en schrijver Milou Deelen over de ophef die is ontstaan na de uitzending van BOOS. "Het is belangrijk dat mannen ook mee-emanciperen en kritisch naar zichzelf en andere mannen om hen heen kijken. Ik merk nu voornamelijk dat vrouwen er veel aandacht aan besteden."

Mannen blijven stil

Het zijn volgens Deelen vooral vrouwen die nu op social media statements over het onderwerp delen. "Van mannen hoor je weinig geluid, terwijl zij grotendeels het probleem zijn. Wij zijn de slachtoffers dus wij begrijpen de noodzaak wel, maar we kunnen het probleem niet oplossen. De mannen wel", zegt ze tegen EditieNL.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Van Doorne: 'Onderzoek The Voice gaat maanden duren'

Deelen maakt zich al jaren hard voor gelijke rechten voor vrouwen en stond in 2017 topless met een bord over slutshaming op de Dam in Amsterdam. In mei komt haar boek 'Hoe doen we het?' uit, waarin ze onderzoekt waar we anno 2022 staan op het gebied van seks. Ze merkt dat veel mensen lacherig doen over #MeToo-acties. "Dat is heel jammer. Het is belangrijk dat mannen zich bewuster worden van dit probleem."

Focus op slachtoffers

De media kunnen hier volgens haar een rol in spelen door te blijven berichten over het onderwerp. "En door zich vooral te richten op de slachtoffers. De afgelopen week ging het veel over de verdachten en niet zozeer over hoe erg en vervelend het is voor de slachtoffers."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

TVOH-schandaal leidt tot stortvloed aan meldingen bij Centrum Seksueel Geweld

De journalist hoopt dat de verhalen rondom The Voice of Holland zoden aan de dijk zullen zetten. "Wat je bij #MeToo ziet is dat er eens in de zoveelste maanden iets aangewakkerd wordt, maar dat de verhalen ook snel weer wegwaaien. Ik hoop en denk dat het nu anders is omdat iedereen het tv-programma kent."

Media-impact

Om als media verandering teweeg te brengen is het belangrijk dat een boodschap herhaald wordt, zegt communicatiewetenschapper Sanne Kruikemeier van de Universiteit van Amsterdam. "En verschillende media moeten dezelfde boodschap sturen. Dan werkt de agenderende rol van de media versterkend. Als mensen een onderwerp belangrijker gaan vinden kan het dat er druk op de overheid of andere organisaties komt om beleid aan te passen. Vervolgens is het natuurlijk aan de mensen zelf om het gedrag aan te passen."

Communicatiewetenschapper Sanne Kruikemeier Communicatiewetenschapper Sanne Kruikemeier

De media spelen een belangrijke rol om het onderwerp op de publieke en politieke agenda te krijgen. "In onderzoeken zien we dat als er voor een langere periode ergens aandacht aan wordt besteed, mensen dat onderwerp belangrijker gaan vinden. Er moet wel een aanleiding zijn voor de media-aandacht. Dus in het geval van klimaat bijvoorbeeld de stijgende gasprijzen of een klimaattop."

Bewustzijn

De uitzending van BOOS is zo'n aanleiding geweest. "Media schreven een week lang over dit onderwerp en over dat er meer meldingen worden gemaakt van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bedrijven gaan hierdoor nadenken over hun eigen werkvloer en vragen zich af: heb ik het wel goed geregeld? Is het wel veilig? Dus er is zeker ook wel een effect op het publiek in de brede zin."

Andere voorbeelden zijn het klimaat, Black Lives Matter en Zwarte Piet. Toch gaan de ontwikkelingen vaak langzaam, zegt Kruikemeier. "Nu is er veel aandacht voor seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar er zullen waarschijnlijk in de toekomst nog wel meldingen gemaakt worden. Ook al heeft de berichtgeving voor meer bewustzijn gezorgd."

Rutgers

Kenniscentrum Rutgers vindt het vooral belangrijk dat de preventie nu wordt opgepakt. "Wij zijn daarom de campagne #TotHier gestart. De overheid is nu aan zet", zegt Willy van Berlo, programmamanager Seksueel Geweld. "We pleiten voor seksuele voorlichting op scholen, beleid op de werkvloer en campagnes voor het grote publiek. Zo zorgen we ervoor dat het thema niet wegebt."

Nu veel slachtoffers zich melden kan iedereen zien hoe vaak dit voorkomt, aldus Van Berlo. "Iedereen moet begrijpen wat normaal en acceptabel is en wat niet. Ik denk dat de media daar ook invloed op hebben door het serieus te nemen en niet te bagatelliseren. Het is belangrijk dat we elkaar erop blijven aanspreken, ook – of eigenlijk: vooral – mannen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore