Loeki 50 jaar

Loeki de Leeuw 50 jaar: 'Mascotte is slimme zet voor bedrijf'

25 januari 2022 14:01 Aangepast: 25 januari 2022 15:27
Hester van Rijn met Loeki Beeld © EditieNL

Loeki de Leeuw blaast dit jaar vijftig kaarsjes uit. De mascotte die onlosmakelijk verbonden is met de reclames van Ster is niet meer weg te denken uit de tv-wereld. Hoe belangrijk is een mascotte voor je merk?

De hamster van Albert Heijn, de beer van Robijntje, de kikker van Duinrell en Pardoes van de Efteling. Het zijn enkele voorbeelden van de mascottes van Nederlandse bedrijven.

Binding

En zo is er Loeki voor de Ster. "Hij is heel belangrijk voor Ster, maar vooral voor onze klanten. Hij zorgt voor meer aandacht, waardering en bereidheid om reclame te kijken", vertelt teammanager Hester van Rijn van Ster.

Veel mensen krijgen nostalgische gevoelens bij het zien van de leeuw en worden er vrolijk van. "Daarnaast helpt Loeki bij het vergroten van de naamsbekendheid van Ster." Een hoop mensen kennen de leeuw dan ook: "Negentig procent van de Nederlanders kent Loeki en vijftig procent koppelt hem ook aan Ster. Daar zijn we de leeuw heel dankbaar voor."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Loeki de Leeuw krijgt gouden munt ter ere van 50ste verjaardag

Mascottes zoals Loeki zijn een handig middel om als bedrijf in te zetten, zegt Tim Claassen van reclamebureau Havas Lemz tegen EditieNL. "Je geeft persoonlijkheid aan je product op een vaak aaibare of grappige manier. Denk aan het beertje van de wasverzachter, die natuurlijk voor de ultieme zachtheid van het product staat. Of de ondeugende M&M's."

Flipje en Joris

Het concept is al zo oud als de reclame zelf, aldus de reclamestrateeg. "Denk aan Flipje uit Tiel, die de jam van het merk De Betuwe vertegenwoordigt. Of Joris Driepinter die in de jaren zestig ouders en kinderen wijsmaakte dat drie grote glazen melk toch echt nodig waren om groot en sterk te worden. Ze zijn vaak de tekenfilmheld van het merk."

Overigens is Loeki hierin wel een aparte, zegt Claassen. "Hij staat voor het reclameblok en Ster als verkoper van ruimte daarin. Het is geen mascotte van een consumentenproduct of merk, maar door zijn leeftijd en lange loopbaan net zo geliefd."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore