TU Delft

Is waterstofauto de toekomst? 'Uitvindingen zijn aan het borrelen'

29 januari 2022 13:06 Aangepast: 30 januari 2022 14:14
Roel Breure van het Forze Hydrogen Racing Team, met op de achtergrond de nieuwe waterstofracewagen Beeld © EditieNL

Er is lang aan gesleuteld door het Forze Hydrogen Racing Team van de TU Delft: een racewagen die rijdt op waterstof. De Forze IX moet een topsnelheid van driehonderd kilometer per uur kunnen halen. De Delftse studenten hopen hiermee aan te tonen dat waterstof echt de toekomst is. Al horen we dat al een hele tijd. Hoelang moet je blijven doorzetten met je uitvinding?

Op dit moment bestaan er twee auto's die volledig op waterstof rijden. Zo heeft Toyota de Mirai. Dan moet je wel even flink in de buidel tasten, want de auto kost je minstens 65.995 euro. Ga je voor de Nexo van Hyundai? Dan kost die je bijna 70 duizend euro. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wereldrecord TU Delft met waterstofauto

Wat is er dan zo vernieuwend aan de racewagen op waterstof van de TU Delft? "Dit model is een volgende stap. Als studententeam bouwen we al vijftien jaar wagens op waterstof", zegt Roel Breure van het Forze Hydrogen Racing Team. "We begonnen met een kartwagen, de Forza 8. Die had een topsnelheid van tweehonderd kilometer per uur."

Driehonderd kilometer per uur

Maar op een gegeven moment had het raceteam bereikt wat er te bereiken viel met datzelfde model. "Er zijn zoveel dingen die verbeterd kunnen worden", zegt Breure tegen EditieNL. En er is inderdaad veel verbeterd als we kijken naar het nieuwe model. "In het nieuwe model zitten twee motorblokken die de helft kleiner zijn, maar wel twee keer zoveel vermogen hebben." 

Dat leidt ertoe dat de wagen stukken harder kan: wel driehonderd kilometer per uur. De capaciteit van elk onderdeel is verdubbeld. Wat de studenten hier verder mee willen? Kijken of er meer in het verschiet ligt als het gaat om waterstof en auto's. "Het lijkt er nu op dat waterstof geschikt is voor zware toepassingen, bijvoorbeeld vrachtwagens." 

Toyota is pionier

De studenten uit Delft timmeren hard aan de weg met hun waterstofauto, maar de pioniersrol is op dit moment weggelegd voor Toyota, meent directeur Joris Cavelaars van de Nederlandse Orde van Uitvinders. Het automerk is volgens hem een concurrent voor de studenten. "Er wordt door het merk miljarden geïnvesteerd om die pioniersrol te pakken."

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Is waterstof de brandstof van de toekomst?

Het is een kwestie van een uitvinding heel lang ontwikkelen en hem daarna betrouwbaar maken, zegt Cavelaars. "Zo was de Toyota Prius – de eerste goed werkende auto voor het grote publiek – eigenlijk meteen een hit", zegt hij. "Maar de aanloop ernaartoe is een bijzondere stap. Daarna doorzetten is ook moeilijk. Hoog spel spelen betekent een hoog risico." 

Doorzetten?

Dus: moeten de studenten doorzetten met hun uitvinding of niet? "De uitvindingen met waterstofauto's zijn aan het borrelen. Het hangt van geval tot geval af", vertelt Cavelaars. "Je moet heel erg kijken: wat zijn de kritische succesfactoren? Probeer met een zo klein mogelijk budget zoveel mogelijk risico's uit te sluiten." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore