Kapotte verwarming

Bibberen in de bus: chauffeurs krijgen thermokleding

11 januari 2022 16:11 Aangepast: 11 januari 2022 17:59
Thermofysioloog Boris Kingma Beeld © EditieNL

De buschauffeurs van vervoersbedrijf Keolis krijgen een wel heel opmerkelijk geschenk van hun werkgever: thermokleding. In meerdere bussen doet de verwarming het namelijk niet. De chauffeurs zijn waarschijnlijk niet de enigen, want door de hoge gasprijzen moet menig huishouden de verwarming laaghouden. Helpt thermokleding tegen de kou?

In een aantal bussen is er inderdaad een probleem met de verwarming, laat een woordvoerder van Keolis weten. "Het is er koud, vooral door de koude buitenlucht die naar binnen waait", zegt hij. "Chauffeurs die dat willen kunnen daarom een thermobroek aanvragen. In de tussentijd werken we er hard aan om het probleem te verhelpen." 

Warme luchtlaag

Door thermokleding te dragen creëer je een soort warme luchtlaag om je lichaam heen, legt thermofysioloog Boris Kingma van TNO uit aan EditieNL. "Als het koud is wil je zoveel mogelijk warmte vasthouden. Je moet de balans zoeken van evenveel warmte produceren als dat je kwijtraakt." Dat kan bijvoorbeeld door onder een deken te liggen, een onesie aan te trekken, maar dus ook door thermokleding te dragen. 

Verslaggever Joachim van Maaren zorgt voor een warme luchtlaag met een dekentje Verslaggever Joachim van Maaren zorgt voor een warme luchtlaag met een dekentje

Van thermokleding zijn er twee soorten. "De één maakt als je stilzit het luchtlaagje rondom je lichaam dikker en dus warmer", zegt Kingma. "De ander is wat dunner en voor als je actief bent. Die voert het zweet af." 

Extra laag

Als het echt heel koud is dan kan je volgens de thermofysioloog beter handschoenen, een muts en goede schoenen aantrekken. "Maar voor de mensen die het thuis koud hebben kan thermokleding zeker helpen." Al is een dikke trui een goed alternatief voor iedereen die geen thermobroeken en -truien in huis heeft. "Mensen zetten uit routine liever de verwarming hoger dan dat ze iets warmers aantrekken, maar die extra laag kan echt zorgen voor een lagere energierekening."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Koude benen in de winter? Draag dan geen broek, maar een panty!

Thuis helpt thermokleding dus, maar hoe zit dat in de bus? "Mensen ervaren vaak als eerst kou aan de handen, voeten en het gezicht. Maar als de borst en benen goed geïsoleerd zijn, da gaat de warmte via de huiddoorbloeding ook naar de handen en voeten", legt Kingma uit. "In die zin kan een thermobroek – als het niet teveel tocht en te koud is in de bus – voor chauffeurs zeker helpen. Ik vind het ook een mooi gebaar van de werkgever."

'Doekje voor bloeden'

Marijn van der Gaag van FNV Vervoer is echter minder enthousiast. Bovendien is de werkgever bij kou simpelweg verplicht om de werkgever te voorzien van iets wat verwarmt. "De thermokleding is een doekje voor het bloeden – Keolis moet eerst de wond repareren", zegt hij. "Bij Keolis hebben ze nog niet zo lang geleden een heel nieuw wagenpark aangeschaft, maar die bussen rammelen aan alle kanten. Daardoor is het ziekteverzuim ook erg hoog." 

Keolis beaamt dat er al twaalf maanden heel wat problemen zijn met de bussen. "We werken eraan", laat het bedrijf weten. "De thermobroeken zijn een tijdelijke tegemoetkoming." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hou de kou buiten de deur met een passende tochtstrip

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore