Trending op Twitter

Waarom is Don't Look Up zo'n hype? 'Knipoog naar virusontkenners'

30 december 2021 17:58 Aangepast: 31 december 2021 10:23
De sterrencast van Don't Look Up, met onder andere Jonah Hill, Leonardo DiCaprio, Meryl Streep en Jennifer Lawrence. Beeld © Niko Tavernise/Netflix via AP

Heb jij Don't Look Up al gezien? De film is pas sinds afgelopen weekend te zien op Netflix maar staat inmiddels al in 94 landen in de top-10 van de best bekeken films op de streamingdienst. Ook op Twitter raken mensen er niet over uitgepraat. Hoe ontstaat zo'n hype?

De film gaat over twee wetenschappers die mensen waarschuwen voor een komeet die naar de aarde toekomt. Maar als ze dit aan mensen vertellen, lijkt niemand hen te geloven en te willen luisteren. De film kent een sterrencast met acteurs zoals Leonardo DiCaprio, Meryl Streep, Jennifer Lawrence en Timothée Chalamet.

Mensen delen graag hun mening over de film op Twitter. 

Filmdocent Rudi de Boer Filmdocent Rudi de Boer

Gelijkenissen met werkelijkheid

Volgens filmdocent Rudi de Boer houdt de film de gemoederen bezig omdat hij veel gelijkenissen vertoont met onze pandemie. "In het echt is er een groep mensen die ontkent dat er een virus is, in Don't Look Up ontkent men dat er een komeet op ons afkomt. Het is een knipoog naar de virusontkenners." Al werd het script voor de film al vóór de pandemie geschreven. 

"De gelijkenis met nu is dat wetenschappers heel hard schreeuwen dat er een ramp aankomt, en een deel van de bevolking denkt: we gaan door met ons leven", vervolgt De Boer. "Dat is in het echt ook zo." 

Donald Trump

Een andere parallel is dat een populistische president in de film niet luistert naar de mensen om haar heen. "Dat doet ons aan Donald Trump denken. Zo heeft de president in de film haar zoon een baantje gegeven in het Witte Huis, dat deed Trump ook", zegt de filmdocent. "Ze zei ook iets over haar moeder: of het geen lekker wijf was. Iets soortgelijks heeft Trump ook eens gedaan, iets van: als het m'n dochter niet was, had ik haar mee uitgevraagd." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Streamingstrijd: 'Bedrijven geven 101 miljard uit aan series en films'

Die parallellen zorgen er dus voor dat er een hype ontstaat; dat we het erover gaan hebben. "Het is herkenbaar en daarom is het zo leuk om erover te praten", zegt De Boer. "Het is een samenvatting van de ellende waar we nu in zitten, maar vertaald naar een sprookje met zwarte humor. De film is maatschappijkritisch, hilarisch en over de top." 

Twitterdiscussies

Dat we er graag over praten is maar al te goed terug te zien op sociale media. De huidige maatschappelijke discussies zorgen al voor polarisatie. Maar ook de topics in de film zorgen dus voor twee 'hashtagkampen'. "Je ziet dat er een duidelijke discussie is tussen mensen op Twitter: sommigen vinden de film leuk, sommigen niet", zegt Dan Hassler-Forest, docent mediastudies bij de Universiteit van Amsterdam. 

Hoogleraar mediastudies, Dan Hassler-Forest Hoogleraar mediastudies, Dan Hassler-Forest

En dat terwijl we de film volgens Hassler-Forest juist goed zouden kunnen vinden doordat bijvoorbeeld de boodschap van de klimaatcrisis erin zit. "Maar toch durven mensen te uiten dat ze hem niet goed vinden", zegt hij. "En klimaatverandering, dat is een element waar mensen graag over twitteren." 

Keuzestress

Er is dus veel te doen om Don't Look Up, maar één voordeel heeft zo'n hype in elk geval wel, denkt filmdocent De Boer. "Tegenwoordig heb je zoveel keuze in films en series door alle streamingsdiensten. Hoe meer er te kiezen is, hoe moeilijker het is om één keuze te maken", zegt hij. "Maar als iedereen het over een film heeft, dan is het makkelijker om een keuze te maken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Netflix kost in India nog maar 2 euro per maand

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore