Taboe

Lyrische reacties op reclame: 'Blij zijn met negatieve zwangerschapstest is normaal'

24 december 2021 14:15 Aangepast: 24 december 2021 16:35
In de nieuwe reclame is een jonge vrouw blij met haar negatieve testresultaat Beeld © Still video Clearblue

Het is niet het beeld dat we gewend zijn: in de nieuwe advertentie voor de zwangerschapstest van Clearblue is te zien hoe een vrouw opgelucht reageert als ze ziet dat haar uitslag negatief is. Een doorbraak, vinden twitteraars. "Hopelijk draagt het bij aan de acceptatie van het feit dat niet iedere vrouw kinderen wil."

De nieuwe reclame laat een ander beeld zien dan de reclames voor zwangerschapstesten die we kennen, waarin een positieve test gelijkstaat aan vreugde. Vrouwen in deze commercials omhelzen na het zien van de uitslag dolblij hun partner of bellen hysterisch een vriendin op om het goede nieuws te vertellen.

'Niet representatief'

Niet bepaald een representatief beeld, vindt twitteraar Anne Fleur Dekker. "Veel vrouwen die een test doen willen helemaal niet zwanger worden", zegt ze tegen EditieNL. De 27-jarige spreekt uit ervaring. "Ik heb zelf best vaak een test gedaan, omdat ik een beetje gestrest ben met dit soort dingen."

Ze gaat verder: "Het gevoel dat de reclames uitstralen – alsof het één groot geluksmoment is – herken ik totaal niet. Daar zit je weer in je eentje op de wc, twee minuten te wachten op de uitslag. Voor mij is dat geen geluks- maar een angstmoment."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Malou maakte een podcast over haar kinderwens: 'Niet vanzelfsprekend'

Toch vliegen de vrolijke reclames met positieve testuitslagen haar online om de oren. "Logisch, ik ben als jonge vrouw waarschijnlijk de doelgroep. Maar het kan erg confronterend zijn. Het is zo in your face. Bijvoorbeeld als je op dit moment geen kinderen wil, zoals ik, maar ook als je probeert een kindje te krijgen en het lukt niet."

Acceptatie

Anne-Fleur was dan ook blij verrast toen ze de nieuwe reclame van Clearblue zag. "Ik denk dat veel vrouwen zich hierin zullen herkennen. Het laat zien dat het normaal is om opgelucht en blij te zijn na het krijgen van een negatieve uitslag. Ik hoop dat het stigma hiermee doorbroken kan worden. En dat het bijdraagt aan de acceptatie van het feit dat niet iedere vrouw kinderen wil."

Social media

Ook bij andere vrouwen op social media valt de reclame in de smaak. "Vandaag heb ik voor de eerste keer een reclame voor zwangerschapstesten gezien waarin de persoon blij was om NIET zwanger te zijn. Ik had een glimlach van oor tot oor, want representatie is belangrijk", schrijft Kenice. Naysia twittert: "Ik hou van de nieuwe commercial van Clearblue! Niet iedereen wil of is klaar voor kinderen." 

Het is een onderwerp dat ook influencer Vera Camilla bezighoudt. In oktober plaatste ze in oktober een foto op Instagram waarop zij en haar vriend trots poseren met een negatieve test. "Ik heb dit beeld nog nooit gezien. Een volwassen koppel dat dolgelukkig een negatieve zwangerschapstest vasthoudt", schreef Vera erbij.

Tegengeluid

Met haar post wilde ze een tegengeluid laten horen. Ze eindigde haar verhaal met een oproep: "Hé Clearblue + andere merken die zwangerschapstesten maken, ik zou graag eens reclames zien waarin een grotere groep mensen zich kan herkennen." Vera reageert dan ook opgewekt op de nieuwe reclame. "Wow!", schrijft ze als antwoord op de tweet van Anne Fleur.

Clearblue was in verband met de feestdagen niet bereikbaar voor een reactie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore